Adventstanker: Det gode kommer før det rigtige

Igennem advent deler lægprædikanter fra Metodistkirkens menigheder i Danmark reflektioner over adventstiden, håb og tro frem mod jul.

Det gode kommer før det rigtige

Skrevet af Henning Clausen, lægprædikant i Metodistkirken i Frederikshavn

Mit store adventsønske for kirken er om vi, som er kirken, kan bringe troen og håbet lige så godt ind i vores tid, som Kristus gjorde det i sin tid.

Min adventsrefleksion skal være, at alle mennesker trænger til håb, altid. Sat lidt på spidsen, hvor mange i verden forstår det, når kirken siger ”kongen kommer” eller ”lyset er kommet til verden”? Hvor mange i kirken forstår det?

Måske lyder det rart og godt, og det går godt sammen med englene og stearinlysene i adventstiden. Men vi må aktivere håbet og lyset.

Håbet bliver synligt, når vi giver en anden håb. Kærligheden bliver synlig, når jeg elsker ”væk fra mig selv” med den kærlighed, som ikke søger sit eget.  Lyset bliver synligt, når du tænder det for nogen, når du udstråler lys, glæde og håb.

Nu afdøde filosof og teolog Peter Kemp hørte jeg engang for år tilbage, hvor han, som svar på et opsat dilemma, sagde: ”Det gode kommer altid forud for det rigtige”. Det handler ikke om, at mennesker først skal hele bibelmøllen igennem så det hele er ”rigtigt”.

Hvis du har afstedkommet glæde, lys og håb, som ses i en andens øjne så det lyser op, så er livet der, så er håbet der, så er Kristus der.

Glædelig advent.

Klumme: Fasten