Antallet af lægprædikanter fordoblet

Antallet af lægprædikanter i Jerusalemskirken, København, blev fordoblet, da 7 lægprædikanter blev indviet ved gudstjenesten d. 2. september.

Forud for indvielsen er gået tre år med studier i både kirkehistorie, bibelkundskab, forkyndelse og andre emner.

Præst Duncan Thompson forklarer vigtigheden af at have lægprædikanter således: “Metodistkirken er i bund og grund en bevægelse båret af lægfolk. Når vi uddanner lægprædikanter styrker vi lægfolket. Mennesker med almindeligt arbejde eller studier kan reflekterer teologisk fra en anden vinkel end en præst kan. Derfor er det også væsentligt for vore mission som kirke at have lægprædikanter. “

Udover lægprædikanterne i Jerusalemskirken har også Solrød, Århus og Vejle indviet lægprædikanter i år.  I alt er 16 lægprædikanter kommet til i foråret 2018, hvilket betyder Landsledelsens mål om at have 30 nye lægprædikanter i år 2020 er halvvejs nået.

Der er i alt 46 aktive lægprædikanter i Metodistkirken i Danmark.