Pastoralbrev fra biskop Christian Alsted

Biskop Christian Alsteds pastoralbrev som reaktion på afstemningen om bl.a. kvinders rettigheder. Oversættelsen til dansk, som tidligere har været tilgængelig er fjernet.

Læs biskop Christian Alsteds udtalelse her på engelsk

Kære medlemmer af kirken i det nordiske og baltiske område

Jeg er forundret over resultatet af den nordiske og baltiske afstemning om konstitutionelle ændringer. Jeg troede fejlagtigt, at vi var kommet videre.

Jeg troede, at vi i det nordiske og baltiske område havde en fælles forståelse af at kvinder og mænd er ligeværdige medlemmer, ledere og præster/diakoner. Jeg troede fejlagtigt, at en af vores fælles værdier var at inkludere alle mennesker i kirkens menighedsliv, i bøn og i tjeneste, og at vi ikke ønskede at ekskludere nogen på grund af race, farve, køn, national oprindelse, evner, alder, ægteskabelig status eller økonomiske omstændigheder.

I løbet af de sidste 2 år har årskonferencer verden over stemt om fem konstitutionelle ændringer, hvoraf to ikke fik de fornødne stemmer til at blive vedtaget. Det første ændringsforslag, som ville tilføje en paragraf om at både mænd og kvinder er skabt i Guds billede, og at vi vil arbejde mod enhver form for diskrimination mod kvinder og piger fik en samlet tilslutning på 66,5%. Det var dermed under de nødvendige 2/3 flertal med bare 0,2 procentpoint (mindre end 100 stemmer).

Det andet ændringsforslag, som tilføjede ordene: “..Intet medlem skal nægtes adgang til en ligeværdig plads i kirkens daglige liv, gudstjenester eller lederposter på baggrund af race, hudfarve, køn, national oprindelse, evner, alder, ægteskabelig status eller økonomiske omstændigheder” modtog et samlet stemmetal på 61,3%, og var dermed igen under de nødvendige 2/3 stemmer.

Således fordeler stemmerne sig i det nordiske og baltiske biskops område:

Ændringsforslag I:            Yes No                 Ændringsforslag II: Yes No
Danmark                             19% 81%                                                   100% 0%
Estland                                 44% 56%                                                   15% 85%
Finland svensk                   100% 0%                                                 100% 0%
Finland Finsk                       96% 4%                                                 87% 13%
Norge                                     70% 30%                                               88% 12%

Der kan være mange årsager til at delegaterne ved årskonferencerne stemte som de gjorde, og det respekterer jeg. Men efter at have set nøjere på stemmerne i de nordiske og baltiske lande er jeg trist og skuffet over antallet af stemmer i de danske, estiske og norske konferencer.

Vi bærer en del af ansvaret for at disse ændringer ikke blev vedtaget.
Jeg tilslutter mig den udtalelse som Biskoprådet offentliggjorde efter deres sidste møde: “Selvom det ikke står klart for os hvilke motiver der forårsagede at de to ændringsforslag ikke blev vedtaget med så lille en margin, så ønsker vi at gøre det fuldstændigt klart at vi vil fortsætte vores engagement for at sikre ligeret for og fuld inklusion af kvinder i vores Kirke.”

Jeg undskylder i særlig grad til de piger og kvinder i vores kirker, som tjener som
medlemmer, ledere, lægprædikanter, præster, diakoner og distriktsforstandere – I er en uvurderlig del af kirken, I fortjener at blive værdsat og behandlet med respekt. Sammen, som mænd og kvinder, tjener vi i et samfund og en verden hvor fordomme, diskrimination og overgreb mod piger og kvinder er almindelige – hvordan kan vi overhovedet begynde at påtale disse uretfærdigheder, hvis vi ikke har orden i vores eget hus?

Den måde, kirken har stemt på i forhold til disse konstitutionelle ændringer, gør ondt. Vi er kaldet til at være bedre end dette. Vi skal være bedre end dette. Jeg forpligter mig på at vi handler bedre end dette.

Christian Alsted
biskop

Tillæg ovenstående 27. maj:
Efter denne udtalelse blev offentliggjort har det vist sig, at der var en fejl i den første konstitutionsændring i det materiale, som blev udsendt til årskonferencerne sidste år. En sætning, som med meget tydelig majoritet var slettet af general konferencen var ved en fejl fra generalkonferencens sekretariats side ikke blev slettet i afstemningsmaterialet. Dette kan have påvirket afstemningsresultatet.
Det første forslag til konstitutions ændring er sendt ud til fornyet afstemning i alle kirkens årskonferencer i år.

Jeg beder om, at man ser bort fra ovenstående udtalelse, da jeg ikke ønsker at påvirke den demokratiske proces.

Christian Alsted
biskop

Læs om forslagene her

Læs Distriktsforstander Jørgen Thaarups respons til afstemning og biskoppens udmelding.

Klumme: Fasten

En ny ritualbog