Begyndelsen er nær: 2. søndag i advent

Begyndelsen er nær!

I morgen er det anden søndag og i advent – tiden op til jul, hvor vi forbereder os på at Jesus skal komme. Ikke kun som barnet i Betlehem, men som hele verdens konge.

Metodistkirken.dk deler hver søndag i advent en tanke om, hvordan begyndelsen er nær. For vi tror på, at Guds rige er lige om hjørnet. Også hos dig. Begyndelsen er nær! Glæd dig, for Jesus kommer med glæde og frem – også til dig.

(Videoen her under er produceret af Isabella Hønnicke til Metodistkirken i Danmark)

Skrevet af Anne Thompson

Et af tegnene på, at Gud kommer igen er at ørkenen skal blomstre. At der skal komme vand, der, hvor der ellers aldrig har været noget at drikke. At der skal gro blomster og mad der, hvor der aldrig har været grobund for liv overhovedet.

At Jesus skal komme igen handler med andre ord ikke kun om mennesker men også om naturen. Når Jesus er konge og frelser, så er det ikke kun mennesker, han frelser men hele skabningen: med dyr og jord og det hele. Sådan må det være, når Gud er himlens og jordens skaber. Vi kan ikke skille mennesker fra jorden, dens ressourcer og de dyr og organismer, der deler planeten med os.

Perioden op mod jul, som vi kalder advent, er en forberedelsestid frem mod Jesus’ genkomst. Ikke som baby i krybben, selvom det er fristende at tro, men derimod som den opstandne konge, der kommer igen som Herre over hele universet. Forberedelserne i advent vender med andre ord frem mod et punkt i tiden, som vi ikke kender, og ikke tilbage til Betlehem, hvor Jesus blev født for 2000 år siden.

Det er ikke fordi Jesus’ fødsel i denne sammenhæng er ligegyldig. Tværtimod. For det er ved at blive fuldt og helt menneske, at Gud viser os, at Hans planer om at frelse os ikke blot handler om ånd, men handler om krop og materie. Det er noget af det særlige ved kristendommen at kroppen, jorden og alt det, vi kan tage og føle på, også er omsluttet af Guds kærlighed og planer for fremtiden.

Der skal komme en gang, hvor Gud vil skabe en ny himmel og en ny jord, hvor mennesker skal leve sammen med Gud uden lidelse og død. Jorden kommer altså med i Guds fremtid. Jorden, planterne, dyrene hører til i Guds rige.

Derfor er det naturligvis heller ikke uden betydning, hvordan vi forvalter jordens ressourcer eller lever planter og dyr. Når vi lever i advent, i forventning om at Kristus kommer tilbage, er én måde at give udtryk for det håb på, at være opmærksomme på miljøet og at tage vare på det.

Når Jesus kommer igen vil ørkenen blomstre. Spirer vil skyde frem der, hvor livet ellers aldrig før har haft fodfæste. Små spirer skal vove at stikke kimblade op i ellers tørre omgivelser.

En spire er en forunderlig størrelse. Den besidder på én gang en enorm kraft og livsvilje og en sprødhed og sårbarhed, der synes svære at forene.

Prøv at tænke: I en spire med bare to kimblade kan gemme sig et kæmpe bøgetræ. Men knækkes kimbladene af, så bliver hverken spire eller bøgetræ til noget. At være spire er farligt arbejde: Der skal ikke meget til før den ødelægges og går til.

Sådan kan det også føles for os: At vove at spire og lade livet gro kan føles risikabelt. Det er sprødt og sårbart arbejde. Kan være det, i hvert fald.

Men at leve i troen på, at Jesus kommer til os som befrier og frelser, er også at vove at lade livet vokse og spire frem hos os anset om det er i bøn, i venskaber eller i arbejde for retfærdighed på andres eller miljøets vegne.

”Tak, Herre, for de uendelig mange måder, hvorpå du åbenbarer dig selv for os. Vi er så hurtige til at adskille himmel fra jord, men dit lys skinner i alt, hvad din hånd har skabt. Lær os, at det at frydes over jordens skønhed er endnu en måde at prise dig på. Amen.”
(Fra ”Komme dit rige. Bøn til alle tider.”)

Her er fem ting du kan gøre for at leve i advent:

• Glæd dig over skønheden i naturen – en solopgang, en vandpyt, et grantræ.
  • Lyt til sange om kærlighed, retfærdighed og fred. Prøv f.eks. at lytte til Crowder med ”Come as you are” .
  • Gør noget godt for miljøet: Køb et økologisk juletræ, skift plastiktandbørsten ud med én af bambus eller saml nogle andres skrald op.
  • Syng “Der er noget i luften” (nr. 104 i Metodistkirkens salmebog) eller ”Blomstre som en rosengård” (nr. 83 i Metodistkirkens salmebog).
  • Læs Esajas kapitel 35, der er en profeti om Jesus som Kristus: Hele jordens befrier.