Jesus i centrum

Skrevet af Anne Thompson, kommunikationsmedarbejder

Midt på gågaden i Århus er Jesus blevet sat i centrum. I hvert fald er der opstillet en stald foran den katolske kirke midt på strøget med en julekrybbe i stor størrelse.

I år er tredje gang ”Jesus i centrum” har opstillet stalden, der står med lys igennem hele december måned. Hver eftermiddag er stalden bemandet med frivillige fra forskellige kristne og kirkelige organisationer. Metodistkirken i Århus er med for første gang som en officiel del af projektet, og de bemander stalden to eftermiddage i løbet af måneden.

Præst Christina Preisler fra Metodistkirken i Århus er med i planlægningsgruppen hos ”Jesus i centrum”: ”Det er et spændende og stort projekt at tage del i. Det tager rigtig mange frivillige kræfter. Ikke bare med at stå her ved om eftermiddagen, men alene opstillingen af stalden tager tid.”

”Jeg synes, det er fantastisk at opleve hvor stor begejstringen er, for at sætte Jesus i centrum. Det er virkelig noget, der skaber fællesskab på tværs og kirker og organisationer.”

Som stalden står der midt på gågaden er det på én gang meget konkret og tydelig i sit budskab, og samtidig er det ganske stille og på ingen måder anmassende. Måske er det netop derfor, det er let at for mennesker at blive begejstrede for projektet og ideen med at opstille en julekrybbe: Det er på én og samme gang en synlig og udadrettet måde at være i mission på, og en stille og tilbagetrukket måde, der lader tilskueren komme af sig selv.

”Juleevangeliet bliver fortalt mange gange ved julekrybben måneden igennem,” siger Georg Kjeldsen, der er initiativtager til projektet ”Jesus i centrum”. ”Der ligger jo en skole her, og det giver anledning til mange samtaler mellem børn og voksne, at der ligger et barn her omgivet af voksne dukker. Det er både forældre, der fortæller deres børn historien om Jesus, der blev født. Men det er sandelig også børn, der fortæller deres forældre, hvad der sker her.”

Ved åbningen af julestalden var tidligere biskop Steen Skovsgaard inviteret til at tale: ”Tak for det smukke initiativ. Midt i larm, lys og julehalløj ser vi her, hvad og hvorfor vi fejrer julen.”

”Det får os til at spørge: ”Hvorfor blev Gud menneske? Det bedste svar på det, fik jeg engang ved en gudstjeneste med julekrybbe for handicappede børn og unge, deres lærere og forældre. Vi lavede også denne opstilling. Vi forsøgte at gøre fødslen lidt dramatisk, og slukkede derfor lyset, da fødslen fandt sted. Da lyset blev tændt igen lå han dér. Jesus. Jeg tog ham op. ’Er det ikke fantastisk: Den almægtige Gud, der skabte alt blev menneske’ – enhver præst ved, at det er farligt med den slags spørgsmål, for man ved aldrig, hvilket svar man får.

En pige med down syndrom kom frem og rev barnet til sig. Og gav ham et ordentligt smækkys. Der var blevet fuldstændigt stille i kirken. Vi var målløse. Jeg sagde ikke noget – for hvad skulle jeg sige?

Hun gjorde det igen. Tre gange kyssede hun barnet.

Og dét blev mig svar: ’Gud blev menneske for at kalde kærligheden frem i vore hjerter. Så enkelt er det.

’For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn for at enhver som tro på ham ikke skal fortabes, men have evigt liv.’ Og ’Vi elsker, fordi han elskede os først.’

Tillykke med julekrybben her midt i Århus. At Jesus blev født i Betlehem har ramt vore hjerter. Giv det videre til andre.”

Julekrybben i Århus står på gågaden ud for den katolske kirke i hele december og er bemandet hver eftermiddag fra kl. 16.00-18.00.