En verden til forskel

Missionssøndag i Jerusalemkirken:

Skrevet af Rebecca Steinvig

30. april var der gudstjeneste i Jerusalemskirken, som der er hver søndag. Men hvorfor stod der netop denne søndag en tung hospitalsseng midt i kirkerummet? Hvorfor medvirkede en dansk lægestuderende i gudstjenesten? Og hvorfor gik menigheden i forbøn for og samlede penge ind til en lille sundhedsklinik i DR Congo?

I Metodistkirken mener vi, at troen har både en åndelig og en praktisk dimension. I Jerusalemskirken beslutter vi os derfor hvert år for et projekt, der i særlig grad går ud på at hjælpe mennesker i udsatte dele af verden. I år har vi bestemt, at vi vil støtte sundhedsklinikken i den lille landsby Mulungwishi i DR Congo. Vi vil i løbet af 2017 indsamle 50.000 kr., så der kan anskaffes 10 nye hospitalssenge med madrasser, tæpper og udstyr til klinikken.

Sundhedsklinikken i Mulungwishi er lille, men yderst veldrevet, og her kan syge blive indlagt og tilset af uddannet sundhedspersonale, ligesom fattige landsbykvinder kan føde deres børn under sikre forhold. Alene i Afrika dør en kvinde hvert andet minut på grund af komplikationer i forbindelse med graviditet eller fødsel, og sundhedsklinikken i Mulungwishi er med til at bryde den sørgelige statistik. Klinikken gør en stor forskel i byen for den fattige lokalbefolkning, der ikke har råd til at betale mange penge for lægehjælp. For små midler er klinikken nu i gang med at bygge en ekstra operationsstue, så det er muligt at tage imod endnu flere patienter og derved forbedre sundhedsforholdene for landsbyens mænd, kvinder og børn.

Jerusalemskirken har i adskillige år haft tæt kontakt til landsbyen Mulungwishi og den lokale metodistkirke. Det sker gennem det missionærpar, der en årrække boede i Mulungwishi og nu hører til Jerusalemskirkens menighed. Eller de menighedsbørn, som har ydet en frivillig indsats i projekt ’Den Gode Forbindelse’ og knyttet venskaber til congolesiske børn og voksne. Eller andre i Jerusalemskirken, som takket være Facebook og Messenger kan kommunikere nemt og hurtigt med kirkens kontakter i Congo. I Jerusalemskirken har vi før indsamlet penge til projekter i Mulungwishi, og vi ønskede at gøre det igen.

Det var vigtigt for os at spørge folkene i Mulungwishi, hvad deres største ønske var. ’Flere hospitalssenge til den nye operationsstue’, lød svaret. Et lokalt behov, som samtidig taler ind i en global dagsorden om sundhed og trivsel (FNs verdensmål nr. 3). I Danmark har en praktiserende læge 1.300-2.100 patienter alt efter region. Lægen ved sundhedsklinikken i Mulungwishi, Alain, dækker et område på 50.000 mennesker. Alain hjælper altså omtrent 30 gange så mange patienter som en dansk læge – ét af mange eksempler på, at der er en verden til forskel på levevilkår og sundhedsforhold i Danmark og Congo.

Jerusalemskirkens indsamling blev for alvor skudt i gang d. 30. april, hvor der blev afholdt missionssøndag. I kirkerummet stod en hospitalsseng og konkretiserede dagens formål: at fortælle om sundhedsarbejdet i Mulungwishi og indsamle penge til nye hospitalssenge til klinikken. Under gudstjenesten fortalte Daniel Myhlendorf, en dansk lægestuderende, om sine oplevelser fra Mulungwishi, som han besøgte sidste år. Som fagperson, og som menneske, havde han set sundhedsklinikkens vigtige arbejde blandt lokalbefolkningen, og menigheden gik i forbøn for de berørte mennesker i Mulungwishi.

Efter gudstjenesten var der markedsdag i kirkens café, og de omtrent 90 mennesker, der var i kirke den dag, kunne købe frokost, prøve flødebollekatapulten, deltage i lotteri med gevinster doneret af lokalområdets forretninger, bage pandekager over bål i gården, købe bøger i bogboden, høre den levende jukeboks, handle hjemmelavede sager og meget andet.

Gavmildheden var stor, og da alle kontanter og MobilePay-overførsler var talt op, viste det et overskud på 20.000 kroner. Det er det bedste resultat for missionssøndag i Jerusalemskirken i mange år, og det rakte et godt stykke i retning af målet på 50.000 kr. til indkøb af 10 hospitalssenge til klinikken i Mulungwishi.

I menigheden glæder vi os over det flotte beløb. Vi glæder os, fordi de indsamlede penge bringer vidnesbyrd om givervillighed, engagement og omsorg for verdens udsatte. Og fordi det fortæller, at Jerusalemskirken er i relation med metodistkirken i Mulungwishi, og at vi – trods stor geografisk afstand og vidt forskellige levevilkår – er forbundet i Kristus og kan række ud til hinanden som medmennesker. Og det gør en verden til forskel.