Metodistkirken i Danmark
  • Forside
  • Landsmøde
    • Materiale fra tidligere år
    • Officielle vedtægter
  • Om os
    • Grundfortælling
    • Find din lokale metodistkirke
    • Børne- og Ungdomsforbund
    • Den gode historie
    • Metodister mener…
    • Konfirmation i Metodistkirken
    • Metodistkirkens aftale med Folkekirken
    • Retningslinjer, tavshedspligt og whistleblow-ordning
  • Vær med
    • Mission
    • Giv en gave
    • Skriv testamente
    • Bliv medlem af MBUF
  • Tro
    • Tro derhjemme
    • Bliv lægprædikant
    • Tekst & Tolkning
    • Metodistkirkens (nye) ritualer
  • Nyheder
    • Landet rundt
    • Kalender
  • Kontakt os
    • Find din lokale metodistkirke
    • Landsledelsen
    • MBUF-styrelsen
    • Biskop og præster
    • Presse og kommunikation
  • Click to open the search input field Click to open the search input field Søg
  • Menu Menu
  • Link to Facebook
  • Link to Instagram

Metodister mener…

Du er her: Start1 / Metodister mener…

Metodister mener…

Metodister mener… er en række klummer og indlæg skrevet som et udtryk for skribenternes egen holdning.

Lad os tale om tro … igen

Lad os tale om tro. Det er der mange, der gør. Metodistkirkens landsmøde satte fokus på talen om tro. Flere menigheder planlægger temagudstjenester over: ”Lad os tale om tro.” Danske Kirkedage og andre kirker taler gerne om tro. Der er ingen vej uden om. Vi må tale om tro!

Af Jørgen Thaarup, præst

Wesley havde en overordentlig veludviklet teologi om tro, som mange andre teologer kunne lære meget af. Specielt bør metodisterne huske Wesleys teologiske skrifter om tro.

Inden vi ser på Wesleys tanker om tro, så skal vi have klart for os, at hans skrifter bærer præg af, hvem han skriver til. Wesley skriver meget forskelligt til dem, der er udenfor kirken og udenfor de kristne miljøer, i forhold til kirkefolket og de metodistiske menigheder.

Under Wesleys tid som ansat ved universitetet i Oxford, deltager han aktivt i den samfundsmæssige debat, som føres af de intellektuelle humanister og de filosofisk skolede, hvoraf mange er ateister, med en udelukkende materialistisk tilgang til verden, og personer, som ikke er aktive i kirkelivet og ikke anerkender kirkernes forståelsesramme i de bibelske skrifter. Wesley går i clinch med de førende influencere i samfundsdebatten.  

Wesley er absolut skolet i klassisk filosofi og naturvidenskab. Han skriver 4 bøger, som alle har den samlede titlen The Appeals to Men of Reason and Religion, hvori han argumenterer for den kristne tro i forhold til en ateistisk tro, eller ligegyldighedens tro, eller et snævert naturvidenskabeligt syn på verden. På Wesleys tid buldrer den empiriske filosofi frem, hvilket Wesley selv er påvirket af, men hvor Wesleys kollega, John Locke fra Oxford universitet, kun tillægger menneskets naturvidenskabelige erfaringer (empiri) værdi, bliver Wesleys modargument, at religiøse erfaringer også tilhører det alment menneskelige, og dermed indgår i bevisførelsen for den guddommelige og transcendente virkelighed i verden og menneskers liv. I forhold til Cambridge kollegaen, Isaac Newton, var Wesley fascineret af de naturvidenskabelige opdagelser, som Newton præsenterede, og med anvendelsen af disse opdagelser skriver Wesley et 5 binds værk med titlen A Survey of the Wisdom of God in the Creation. Med undertitlen: A Compendium of natural philosophy. Heri finder vi alle de argumenter for en tro på Gud, som dukker op i de moderne samtaler, hvor mennesker begynder at tro på det overnaturlige efter opdagelser i naturen, kunsten og videnskaben. Da Wesley udarbejdede en studieplan for metodistprædikanterne, inkluderede han Isaac Newtons naturvidenskabelige hovedværk, for at udruste metodistprædikanterne til at tale om kristen tro med mennesker, som var ligegyldige overfor kristen tro eller bekendende ateister.

Når det kommer til Wesleys skrifter om tro, adresseret til de kristne, metodisterne, de lutherske herrnhutere, og den største gruppe, anglikanerne, så er Wesleys hele koncept om tro noget ganske andet, hvilket for mig er det mest interessante.

Wesley er ikke særligt interesseret i at tale om tro med de kristne, eller med dem, der siger, at de har en tro. For den unge Wesley, i tiden, hvor han blev regnet som en af herrnhuternes ledere i London, var Wesley fokuseret på menneskers tro, ligesom herrnhuterne var det, når deres hele teologi og gudstjenester gik ud på at bede til Gud om tro, og vente på himmelens pludselige nedslag i mennesker, med det resultat, at de følte deres hjerter opvarmet og godt tilpas. Sådan erfarede Wesley selv i selskab med herrnhuter-menigheden i Alders Gate Street, at det varme hjerte gav ham sikkerhed for hans frelse i forhold til frygten for fortabelse. Wesley blev her en glad kristen.  

Da Wesley brød med de herrnhuter-menigheder, som han selv havde været med til at stifte, og han skulle skrive regler for medlemskab af de første 3 metodistmenigheder, så finder vi det radikale, at i modsætning til alle pietistiske og evangelikale bevægelser på den tid, så forlanger Wesley intet om tro af de mennesker, som ønsker at tilslutte sig disse menigheder. Troen eller manglen på samme er ikke i Wesleys fokus, når det gælder indgangen i de første metodistmenigheder. Tværtimod oprettes de første metodistmenigheder som handlings-fællesskaber. Tro indgår ikke i de medlemsløfter, som nye medlemmer skal tilslutte sig for at komme med i klubben. Det, der spørges om, er, om nye medlemmer vil forpligte sig på at gøre noget, overholde bestemte handlinger. Metodisterne er i modsætning til andre menigheder et fællesskab, hvor fokus er på praksis. Sådan skal vi forstå de almindelige regler, som er medlemskriterium for at være metodist. Vil du afstå fra at gøre ondt? Vil du gøre det gode i forhold til de muligheder, du har? Vil du bruge nådemidlerne: Bibelen, det kristne fællesskab, deltagelse i sakramenterne og bønnerne. Wesley har en overvejelse, som viser, at tro i en kristen menighed kan være vanskelig at håndtere. Han afviser f.eks. den gamle kristne lære, at kun dem, som tror på treenigheden, bliver frelst. Når Wesley skal udtale sig om, hvem, der bliver frelst, så svarer han altid, at ethvert menneske vil blive bedømt på, hvordan det menneske har forvaltet den forekommende nåde, som mennesket har fået, ikke noget andet.   

Selv i Danmark kan vi se i de første medlemsprotokoller, at ingen bliver smidt ud af en menighed, fordi de ikke tror eller tror forkert om det ene eller andet. De få steder, hvor vi ser, at medlemmer er blevet slettet af medlemsprotokollen, er der ofte angivet begrundelsen: Forsømmelse af Naademidlerne. Det betød i praksis, at når et medlem ikke havde deltaget i nadveren i løbet af et år, så blev det betragtet, somom at medlemmet havde meldt sig ud, hvorefter personen kunne slettes i medlemsprotokollen. De danske metodistmenigheder var altså også primært et handlings- og praksis-fællesskab.

I tillæg til denne praksis i stiftelsen af metodistmenigheder, så havde Wesley en udviklet teologi om tro. Det er en teologi, hvor tro sættes i forhold til nogle andre vigtige teologiske begreber. Først: Tro, håb og kærlighed. Dernæst: at se og indse. (Tænk på evangelierne, hvor mange tekster vi har om, at mennesker kommer til at kunne se og indse.)

Wesleys tankegang er, at al begyndelse handler om Jesus-historien. Nysgerrighed på Jesus. Interesse i den historiske Jesus. Ikke nødvendighed tro på Jesu guddommelighed. Faktisk er tro, for Wesley, noget som kun kan opstå, når du ikke tror på noget, når du er ligegyldig overfor tro. Tro er netop fantasi, forestillinger og overbevisninger om ting og forhold, som vi ikke kan se og måle og veje. Og tro har desuden den dimension, at troen er tillid til disse forestillinger, tillid til at de skulle kunne være virkelige. Wesley siger det også på den måde, at det er kun, når vi ikke kan se Gud eller indse Gud, at troen kan opstå. Hvornår kan det så ske? Ja, for Wesley opstår troen, når vi langsomt og gradvis opdager, at Jesus er ’mere end’ et menneske. Mathæus evangeliet bruger flere steder det mærkelige udtryk, at Jesus er ’mere end’ noget andet. Det er opdagelsen af, hvem Jesus er, der leder til kristen tro, ikke alt muligt andet tankespind.

Så er der det med tro, at troen aldrig er statisk. Enten aftager troen over tid, eller også udvikler troen sig over tid. Når troen udvikler sig over tid, bliver troen gradvist til håb. Hvad er håb? Håb er tro, der altid peger fremad og altid forventer det positive og opbyggelige. Når tro bliver til håb, vokser håber sig større end troen, som altid lever i symbiose med tvivlen. Troens modsætning er ikke tvivlen. Troens modsætning er ligegyldigheden.

Håbet i os har samme kvalitet som troen, enten aftager håbet over tid, eller også udvikler håbet sig over tid. Når håbet vokser, bliver det til kærlighed. Relationen til Gud er ikke længere hverken tro eller håb, det er kærlighed. Wesley skriver meget om dette ’at se,’ hvilket er tæt forbundet med ’at indse,’ at se med sin hjerne og sit hjerte. Kærligheden begynder at opstå, der hvor det troende og håbefulde menneske begynder at kunne se Gud og indse Gud. Når den kærlighed vokser, bliver både troen og håbet absorberet af kærligheden. Wesley skriver, at troen er en mellemtilstand, som begynder, når mennesket ikke kan se eller indse Gud, men kun fantasere om Gud, og indtil mennesket har den relation til Gud, hvor mennesket kan se og indse Gud, hvilket gør relationen til ren kærlighed. Derfor er både troens og håbets målsætning kærlighed til Gud, ligesom Gud har kærlighed til mennesket.

Når Wesley stifter de første metodistmenigheder som handlings- og praksis-fællesskaber, og ikke med fokus på tro, eller den rigtige tro, eller på troens indhold som en trosbekendelse, så er det fordi Wesley altid tænker, at tro i enhver form og indhold altid er resultatet af noget andet. Troen er en frugt af noget, som mennesker gør, og som Gud giver gennem det, mennesker gør. Derfor invitere Wesley til brug af nådemidlerne, forpligtende fællesskab i anvendelsen af nådemidlerne, så kan troen komme og gå som et resultat af denne praksis, ligeledes håbet og kærligheden. Og troen vil altid være en mellemtilstand på vejen mod større kærlighed, som er målet for enhver kristen praksis.

Wesleys teologi om tro, håb og kærlighed bliver dermed en parallel teologi til hans helliggørelseslære. Helliggørelsen er vejen fra nysgerrighed på Jesus, til troen på Jesus som Gud, til håbet om frelse som transformation, til den fuldkomne relation til Gud, hvilket er kærligheden.

På mærkelig vis har Grundtvig fuldstændig den samme teologi, men han bruger andre ord og begreber. Tro, håb og kærlighed beskriver Grundtvig også som en trosudvikling. Helliggørelse skriver han intet om, men han kalder det vækst, men hans argumenter kredser om samme genskabelse af Gudsbilledet i den fordærvede menneskenatur, så hele målet bliver kærligheden. Det må blive en anden dag, at Grundtvig får ordet.  

Hvad kan vi lære af dette, når vi nu absolut skal tale om tro? Jo, vi kan lære, at den samtale om tro, som vi skal føre med mennesker, som ikke er kristne og ikke har nogen interesse i kristne kirker, er en ganske anden samtale end den, de kristne og troende mennesker i kirkerne kan føre med hinanden om troens mysterium.

Jeg vil fortsæt hævde, at den vigtigste samtale, er at tale om Jesus. Mission er at gøre Jesus-historien interessant for mennesker. Nysgerrighed på Jesus burde være nok for medlemskab i kirken. Nysgerrighed vil lede til fascination, og så er der fare på færde, for nu kan troen opstå i hvem som helst. Fokus på Jesus-historien vil som resultat, hen ad vejen, lede til tro, til håb og til kærlighed. Så er vi godt på vej.

Fortsat god sommer til alle!
/27. maj 2025

Lad os tale om tro, igen!

Lad os tale om tro, igen!
Det er der mange, der gør. Både i Metodistkirken og i andre kirker, i menigheder og udenfor kristne miljøer.
Alle verdens kirker, de såkaldte økumeniske kirker, har annonceret en fælles invitation til at tale om tro. Hele næste år, 2025.

Af Jørgen Thaarup, præst

Det drejer sig om fejringen af 1700 året for den mest betydningsfulde tekst om tro, der nogensinde er skrevet. Nej, det er ikke Bibelen. Det er den Nikænske trosbekendelse, som blev formuleret i en alvorlig krisetid omkring kirkens tro i år 325 i byen Nikæa udenfor Konstantinopel.

     Den Nikænske Trosbekendelse er den afgørende økumeniske tekst om kristen tro, som forener alle verdens kirker og kirkelige bevægelser. Det er faktisk sådan, at denne trosbekendelse er den ultimative tekst, der sætter ord på, hvad kristen tro er.

     Når verdens kirker inviterer til fejring af den Nikænske Trosbekendelse i hele 2025, så gælder fejring ikke alene, at vi læser og bruger den Nikænske Trosbekendelse, som står i Metodistkirkens salmebog på en af de forreste sider. Verdens kirker er også blevet enige om en moderne kommentar til hele trosbekendelsen, en kommentar som udfolder, hvad kirkerne tror og tænker og føler og oplever omkring det lille ord ”tro.” Og hvilket indhold og substans kristen tro har. Ikke kun i historisk tid. Også nu og her. Her vil du for eksempel kunne opleve, at kirkerne også forstår ateisme som en ”tro.”

     Denne kommentar til trosbekendelsen bliver i Danmark brugt i Metodistkirkens lægprædikantuddannelse og er allerede kendt og læst af mange lægprædikanter.

     Du finder denne kommentar, som verdens kirker i fællesskab står bag, på Metodistkirkens hjemmeside under Lægprædikant/At bekende den ene tro. Find det her!

     Når vi engang bliver færdige med at tale om tro, som stritter i alle mulige retninger, sådan, som mennesker nu engang tænker om deres egen, private tro, så vil en god fortsættelse på den samtale være en ny samtale om tro. En samtale om de kristne kirkers tro, sådan som den beskrives i teksten: At bekende den ene tro. Her er stof til individuel eftertanke og til snak i smågrupper og til prædikener ved gudstjenesterne i hele 2025. Velbekomme, siger jeg bare!

     Du ønskes de bedste samtaler om tro, når du sammen med alle verdens kirker fejrer 1700 året for kirkernes fælles formulering af, hvad kristen tro går ud på. De formuleringer til samtale finder du i bogen: At bekende den ene tro. Og i Metodistkirkens salmebog i en ganske kort og komprimeret tekst: Den Nikænske Trosbekendelse.

     God fornøjelse med fordybelse i og udfordring af din private tro og samtale om kirkens tro.
/29. oktober 2024

Lad os tale om tro

Lad os tale om tro!
Værsgo, gør bare det! Ikke jeg.
Jeg taler gerne om den fantastiske historie om Jesus.

Af Jørgen Thaarup, præst

     Det lille ord ”tro” har skiftet indhold og betydning mange gange i løbet af kirkens historie. Når jeg i dag hører mennesker tale om tro, så er det oftest i betydningen: Tror du på Guds eksistens? Og så kommer samtalen meget hurtigt til at handle om verdens tilblivelse, troen på den store guddommelige magt bag naturens liv og udvikling, troen på Guds almagt i en verden med krig og klimakatastrofer, og troen på, hvordan den Gud er, som mennesker nu engang tror på. Snart sidder vi på Guds intellektuelle sky, et eller andet sted, og synes om os selv, at vi er så kloge.

     Det er min erfaring, når jeg selv sjældne gange fortaber mig i spekulationer om Guds eksistens og repeterer de mange guds-beviser og guds-definitioner, som teologistuderende belastes med i deres studier, at den tro, jeg har, bliver svagere og svagere, og jeg ender som en humanistisk ateist, der tror på det gode i mennesker, kombineret med en blind tro på naturvidenskabens love og forklaringer på universets funktioner og udvikling, som om det er det hele.

     Helt anderledes er det med den fantastiske historie om Jesus. Den kan noget. Når jeg lærer den historie at kende, sker det nogle gange, at jeg opdager, at denne Jesus er mere, end han umiddelbart giver sig ud for. Selv Mattæus evangeliet skriver flere gange, at Jesus er ”mere end” det, du ser og tror. Når jeg kommer til de punkter, så sker det nogle gange, at troen på Gud pludselig er der. Historien om Jesus har den magi i sig, at pludselig tror jeg på Gud, som Jesu far. Det virker. Og jeg kan udskifte mine bønner, stilet til filosofiske gudsdefinitioner og intellektuelle forklaringer om Gud, begreber og ideologi, som alligevel ikke hører mig, og bede ”Fadervor” til den personlige Gud. Det virker.

     Når jeg videre lærer historien om Jesus at kende, så kan det også ske, at jeg pludselig opdager Helligånden, som kan gøre det mærkelige for mig, at Jesus bliver nærværende, og jeg fornemmer hans nærvær, som jeg fornemmer enhver anden persons nærvær, og i min konstant indre samtale, som jeg fører med mig selv, dagen lang, om alt muligt, så er der pludselig en stemme, som taler med. Helligånden gør Jesus virkelige i min tilværelse.

     At tro på Gud er at kende Gud, som frelser. At tro på Gud er at kende Jesus, som frelser.
Hvad i alverden betyder frelse?

     Jo, frelse det er, når jeg lærer historien om Jesus at kende på en sådan måde, at to utrolige ting sker med den historie og med min historie. Det ene, der sker, er, at Jesus overtager min dårlige historie med alt det i mit liv, som jeg gerne ville have været foruden. Så lever Jesus videre med min dårlige historie. Jeg husker stadig det dårlige i min livshistorie, men jeg er fri for den belastning og den byrde, den er. Det andet, der sker, er, at jeg overtager Jesus gode og succesfuld historie, og så lever jeg videre med alt det, der kan noget, i Jesus historie. Det lyder mærkeligt. Ja, men det er det, kristne mennesker har oplevet i snart 2000 år. Og det er det, der gør, at du er kristen.

     Hvordan kan to personer bytte hinandens livshistorier?

     Her kommer vi til det springende punkt. Det virkelig afgørende. Det er nemlig sådan, at historien om korset og opstandelsen, i forening, har den magi, at netop den del af Jesus-historien betyder et mødepunkt, et sammenbindingspunkt, hvor min historie og Jesus historie smelter sammen. Det er i hvert tilfælde sådan, det virker. Historien om korset og opstandelsen, ind i mine ører, har den virkning, at her overtager Jesus min dårlige livshistorie, og her overtager jeg Jesus succesfulde fremtidshistorie. Vi bytter liv, om du vil. Det virker. Dette er at kende Jesus som frelser, det er at tro på Gud, i betydningen tillid. Tro er tillid til Guds historie. Det er, om du vil, den helt store grundfortælling, som metodisterne i Danmark taler så meget om på deres konferencer.

     Talen om tro leder nogle gange til fortællinger om mennesker, som har haft ekstraordinære oplevelser ud over det sædvanlige. Det er fint nok. Men det slår mig, at disse interessante ekstraordinære oplevelser meget sjældent handler om en ånd, eller en ukendt guddom, eller en flyvende spiritualitet, eller åndelige, eller forklaringer på Guds eksistens, eller forståelsen af en Gud i en naturvidenskabelig verden, eller en speciel følsom stemning i varme hjerter og noget totalt ukendt. Der er mennesker, som pludselig får en Gudsoplevelse, også selvom de ikke sidder i kirken eller har søgt Gud. Charlotte Rørth og Casper Christensen er to kendte navne, som har fortalt om sådanne oplevelser i de senere år. Det slående er, at det er Jesus, de oplever. De kender ham straks. De ved, hvem han er og behøver ingen præsentation eller indføring. Og de ved, hvad han vil dem. Det er godt!

     Gudsoplevelser af denne art er videnskab. Jesushistorien har siddet i deres hjerneceller og været i dvale, og så er der noget eller nogen, som har aktualiseret denne historie, og de har tydelig og klart set Jesus for deres indre øje. Jesus har været en virkelighed hos dem på niveau med alle andre personer, de har kendt. Sådan er det med Jesus og Jesushistorien. Det forstår de ikke noget af på Odense Universitet, afdelingen for Religionsvidenskab, for de kan ikke deres religionspsykologi, og de kender ikke Jesus i kirkens gudstjeneste. Det er deres sag.

Der er magi over historien om Jesus. Det er vel også en slags tro?  
Om jeg tror på Guds eksistens?
Det sker, og der er ikke så meget at snakke om, og det er lidt kedeligt.
Men jeg er fascineret af historien om Jesus. Den kan noget. Det taler jeg gerne om. Længe.
/7. september 2024

Tidligere klummer, også skrevet af Jørgen Thaarup!

BAGGRUND: Klummerne, der er skrevet af skrevet af Jørgen Thaarup, reflekterer over den konflikt United Methodist Church står i. Formålet er at argumenterer imod enhver splittelse.

Søg

Search Search
  • Nyheder
  • Børne- og Ungdomsforbund
  • Kontakt os

Mød os på facebook

Metodistkirken i Danmark

Metodistkirken i Danmark
… er en kristen frikirke
… lægger vægt på personlig tro
… tror at Gud kan forandre menneskers liv
… praktiserer barnedåb
… er en åben kirke, hvor du kan blive medlem
… tilbud til børn og unge
… optaget af socialt engagement
… afhængig af økonomisk støtte
… er statsanerkendt trossamfund

© Copyright - Metodistkirken i Danmark - Enfold WordPress Theme by Kriesi
  • Link to Facebook
  • Link to Instagram
Scroll to top Scroll to top Scroll to top