Vejle markerer aftalen mellem Folkekirken og Metodistkirken

I aften tirsdag d. 14. august markerer Folkekirken og Metodistkirken i Vejle den aftale om gensidig anerkendelse “Én tro, én dåb, én nåde”, som blev underskrevet  i marts. Det sker ved en gudstjeneste kl. 19.00 i Metodistkirken, hvor lokale præster samt biskop af Haderslev Stift, Marianne Christiansen, deltager.

Aftalen lægger op til at det lokale samarbejde også skal styrkes, og det er bl.a. derfor aftenens gudstjeneste foregår. Det er biskop Marianne Christiansen, der har taget initiativ til fejringen, som sker på samme måde, som det var tilfældet, da aftalen blev underskrevet ved festgudstjenester i henholdsvis Metodistkirken i Strandby og Domkirken i København. Det betyder at præst i Metodistkirken, Duncan Thompson, vil lede gudstjensten og Marianne Christiansen vil prædike. Da der også skal fejres nadver ved gudstjenesten bliver det efter Metodistkirkens ritual og Maibrit Pedersen, præst i folkekirken, vil uddele nadveren sammen med Duncan Thompson.

Efter gudstjenesten fortsætter aftenen i Vor Frelser Kirkes sognehus, hvor tidligere præst i Vejle, Birgitte Arffman, vil holde foredrag om det kirkelige samarbejde i Vejle gennem tiderne udfra hendes bog “Kirkerne i Vadestedet”.

Læs også Folkekirkens Mellemkirkelige Råds artikel om den lokale markering

Billedet her er fra indgåelsen af aftalen om gensidig anerkendelse i Metodistkirken i Strandby, hvor biskop Christian Alsted, Metodistkirken, og biskop Henning Toft Bro, Ålborg Stift, medvirkede.

Sammenligning Præsteløn – konsekvens

Når forslaget er fuldt implementeret er lønnen til vores præster hævet med 30.000 kr. om året.

Samlet årlig indbetaling til pension vil være på 73.325 kr., hvilket er 4.000 kr mere end for præster i Baptistkirken, 3.000 kr mere end for lærer i folkeskolen og 1.000 kr. mindre end for præster i folkekirken i løngruppe 1.

For en præst med embedsbolig vil udbetalt løn stige fra 157.592 kr. til 167.023 kr. Hvis en præst i folkekirken i løngruppe 1 skal betale bolig ud fra cirkulære om embedsbolig, vil udbetalt løn beløbe sig til 190.112 kr. Forskel i udbetalt løn på 23.089 kr. begrundes med konsekvens af ”solidaritetsprincip” for præsterne i Metodistkirken. Det er vores opfattelse at boligbidraget for præsten i Folkekirken på 5.155 kr. om måneden er lavt i forhold til faktiske omkostninger ved at holde bolig. Ved en sammenligning af løn for en præst med embedsbolig og en præst i folkekirken i løngruppe 1 uden embedsbolig er det vores opfattelse at vi aflønner bedre idet udbetalt løn vil være ligestillet ved en husleje på 6.640 kr. pr. måned og hertil kommer fordelene ved ”solidaritetsprincippet”.

For en præst uden embedsbolig stiger udbetalt løn fra 202.402 kr. til 214.844 kr. I forhold til en præst i folkekirken i løngruppe 1 vil der være en forskel i udbetalt løn på 37.135 kr., som delvist begrundes medkonsekvens af ”solidaritetsprincip” og delvist en motivationsfaktor for valg af ansættelse med embedsbolig, hvor det er præstens valg om ansættelsen er med eller uden bolig.

Landsledelsens forslag blev vedtaget af Landsmødet.