Lad os være åbne for, at Kristus kan ændre vores indstilling

Pressemeddelse fra The United Methodist Church.

Oversat af kommunikationsmedarbejder Anne Thompson

Formand for biskoppernes råd biskop Bruce Ough har anmodet sine biskop kolleger om at være åbne for, at Kristus kan ændre deres indstilling, når de møder uenigheder og forbereder sig på at lede The United Methodist Church ind i nyt territorie.
Biskop Ough gav denne udfordring søndag d. 25. februar ved åbningen af et særligt møde for biskoppernes råd, hvor kirkeretningens ledere begyndte at modtage en opdateret rapport fra  Kommission a Way Forward.

I en prædiken med titlen “Om at ændre vores indstilling”, der også var hans formands beretning, bad biskop Ought sine kolleger om at løse United Metodister og vejleder dem til at komme hjem.

“Lad os hjælpe vores folk med at give slip på behovet for at kontrollere hinanden. Lad os hjælpe vores folk med at give slip på deres frygt for fremtiden og deres frygt for en forandret kirke. Lad os hjælpe vores folk med at give slip på deres besættelse med sikkerhed. Lad os ikke hindre eller skade hinanden. Lad os tage vores folk udenfor kortet. Lad os være åbne for at Kristus kan ændre vores indstilling”, sagde han.

Læs hele biskop Oughs prædiken her (på engelsk).

Der er forskellige instanser i kirken med hver sin funktion:

Landsmødet, også kaldet Årskonferencen, er den nationale metodistkirke, som er det besluttende organ for Metodistkirken i et land.

Centralkonferencen er en samling af et antal årskonferencer, som tager stilling til regionale beslutninger. Det er eksempelvis her biskopperne vælges.

Generalkonferencen træffer beslutninger om ændringer i kirkens lovgivning og kirkens orden, og den udtaler sig på hele kirkens vegne.

Biskopper udøver tilsyn og leder kirken i dens mission. Biskoprådet består af biskopperne.

Det Juridiske Råd træffer afgørelse vedrørende forfatningsmæssigheden og lovligheden af biskoppernes officielle tolkninger af kirkeordningen, ligesom de kan blive bedt om at bedømme forfatningsmæssigheden og lovligheden af beslutninger truffet af kirkens konferencer eller foretage en klargørende beslutning i forhold til et komplekst kirkeordnings spørgsmål.

Det Juridiske Råd giver en endegyldig tolkning, som forventes at være upartisk og bygge på rådets forståelse og tolkning af kirkeordningen. Rådet består af 9 medlemmer fra hele verden, heriblandt Øyvind Helliesen, præst og distriktsforstander Norge.