Skabelsestid

Fokus på Gud som skaber og skaberværket

Skabelsestiden er en periode i kirkeåret. Kirker i Danmark, og mange steder i resten af verden fejrer skabelsestid med fokus på naturen, klima, høst og forbrug. Læs om Metodistkirken i Odense, der er en grøn kirke. Lad dig udfordre af Ole Birchs artikel med et bud på grøn Wesleyansk teologi. Åben Bibelen fra en grøn vinkel, og få indblik i Metodistkirkens tilgang til naturen som Guds håndværk.

Det er et international økumenisk initiativ vedtaget af den 3. Europæiske Økumeniske Forsamling i Sibiu, Rumænien. Forsamlingen opfordrede til, at perioden fra 1. september til 4. oktober helliges lovprisning og bøn for skabningen – For at fremme en mere bæredygtig og enkel livsstil og derigennem vende vores bidrag til klimaforandringer.

Kilde: Organisationen Grøn kirke, under Danske Kirkers råd. Grøn Kirke-Gruppens formål er med et kirkeligt og teologisk udgangspunkt at inspirere og motivere individer, menigheder, kirker og kirkelige organisationer til at taget et medansvar for de klima- og miljøudfordringer verden står overfor.