Tak for en lærerig dag

Skrevet af Helene Flinck Hansen

ERFA-dag, Erfaringsdag, Del-dine-erfaring-med-andre-dag, eller måske: “Bliv-klogere-på-og-mere-bevidst-om-noget-af-det-vi-allesammen-gør-i-vores-arbejde-i-kirken”-dag.

Metodistkirkens landsledelse var igen i år initiativtager til et landsarrangement for lægfolket, denne gang i kirken i Vejle.

I år var HR-udvikler og ledelsescoach Bruno Lauritzen inviteret til at undervise om ledelse. Emnet er bredt og tiden var kort.

Vi slog hurtigt fast, at der er nogle ligheder og rigtig mange forskelle på ledelsesarbejde i kirken og i erhvervslivet. I kirken skal vi ofte være ledere i arbejde sammen med både venner, familie, lønnede og frivillige medarbejdere, og dertil kommer, at kirkens og troens fællesskab er præget af mange følelser. Vi er forskellige, det er vore måde at kommunikere og agere på også.

Ledelse starter med selvledelse…… en spændende iagttagelse.

Bruno ledte os igennem nogle reflektioner: Hvem er jeg? Hvilken leder er jeg? Hvad anser jeg for god ledelse, og er det så også det, jeg praktiserer?

Dette ledte videre til den del af dagen, som jeg personligt vil tænke mest over.

Vi blev præsenteret for en af de mange persontypeanalyser.

EASI-modellen deler mennesker op i 4 grupper. Entusiasten, Analytikeren, Supporteren og Implementeren.  Alle har deres styrker og deres særlige måde at kommunikere på.

Det er jo ikke nogen nyhed i sig selv, men måden nogle mennesker taler om ting på, kan for andre være voldsomt frustrerende og irriterende. Og hvis E-typen synes, A-typen er stædig og kritisk kan det være fordi A-typen ønsker at gå mere systematisk til værks eller liiiige at kunne tænke over det hele een gang til. Og S-typen kan frustreres over, at I-typen vil igang og ikke gider høre mere snak og glemmer at få alle med på vognen.

Jeg vil tage dette med mig både i kirken og på jobbet.

Jeg er overbevist om, at når vi er opmærksomme på hinandens styrker og bevidste om, at ALLE typer er vigtige i kirkens arbejde, vil vi nå meget længere med arbejdet i Guds verden.

Tak for en dejlig og lærerig dag.