På løb med Moses i Råbjerg Mile

Af Louise Aaen

Torsdag 18. maj blev en anderledes skoledag for 0.-2. klasse på Strandby skole. Alle børn var inviteret på Mosesløb i Råbjerg Mile af Folkekirken og Metodistkirken i Strandby-Elling. Ideen og konceptet er udviklet af sognemedhjælper Birgit Aaen i Sæby, der har afholdt løbet gennem 20 år.

Lærere og elever havde forberedt sig til udflugten ved at lave vandrestave og se filmen om Moses, Prinsen af Egypten. 3 busser kom og hentede 170 børn og voksne og turen gik til den store bunke med sand nær Skagen, hvor levende poster med bibelfortælling og aktiviteter introducerede skoleeleverne for Mosesfortællingerne. Moses selv, i selskab af sine søskende Aron og Mirjam, foruden Farao, en hebraisk slave og krigeren Josva, tog imod børnene, og alle blev delt ind i hold efter Israels 12 stammer med pandebånd og stammenavn, og så var løbet i gang.

Vejret var klart og tørt, men meget blæsende, så alle fik hurtigt en klar fornemmelse af hvad det vil sige at færdes i en ørken, når sandet tager flugten hen over klitterne, og øjne, ører og mund begynder at svie.  Det var let at miste modet, men også nemt at få en sjov og lærerig oplevelse ud af at være i naturen.

Da vandet var slået af klippen, mannaen faldet ned fra himlen, guldkalven formet, de ti bud hentet ned fra bjerget, fjenderne besejret og meget andet var foregået, mødtes holdene i oasen og fik en forfriskning, inden løbet var slut, madpakkerne spist og busserne kom og hentede børnene hjem til Strandby skole igen.

Skriv testamente