Idrætsefterskolen Lægården 50 år

Det var fremsynede mennesker, der besluttede at starte en efterskole op for Metodistkirken for 50 år siden. Oprindeligt var tanken at ligge skolen midt i landet, men valget faldt på den gamle gård i Holstebro.

Flere metodister støttede med betydelige beløb for at købe og begynde skolen. Offerviljen og fremsynetheden ikke bare den gang men igennem alle årene har betydet, at skolen i dag trives og har kunnet fejre 50 års jubilæum.

I juli 1969 rykkede de første elever ind. Erik Kristoffersen, der var politimand før han blev præst, blev forstander. Erik Kristoffersen, eller Stoffer, som han blev kaldt, var kendt for at have en lidt disciplinær tilgang. Det fik nogle driftige unge mennesker til at udgive en særudgave af Kristelig Talsmand (Metodistkirkens blad, red), som blev kaldt ”Kristelig Bejmand”. Her i kunne man læse at der på Lægården var problemer med hårde Stoffer.

Her 50 år senere ligner den gamle hovedbygning sig selv. Men derudover er der ikke meget tilbage af gården, som den så ud. For Idrætsefterskolen Lægården har fulgt med tiden. Her har været dynamiske og fremadtænkende formænd (og kvinder), bestyrelser og ledere, der har betydet, at der i dag er en top moderne idrætsefterskole.

I sin tale til årskonferencen sagde biskop Christian Alsted: ”Vi er her aldrig rigtigt som gæster. Lægården er vores skole. Vi føler os hjemme her. I den inspirerende og gode atmosfære på stedet. Varme modtagelse. I år holder vi konference under temaet: ”Er det kirke?” Og svaret er: Ja, det er kirke.

Skolen er ikke startet for at undervise metodister, og ikke for kirkens egen skyld. Vi er og skal være kirke for det samfund vi er en del af. Målet er større end bare kirken. Vores mål er at påvirke samfundet. Her påvirkes også unge mennesker, der vokser op i dette samfund. De får gode oplevelser og erfaringer til livet. De får gode værdier i bagagen

Idrætsefterskolen Lægården har gjort en forskel i mange hundreder af unge menneskers liv.

Det er en stor fornøjelse for  Metodistkirken i Danmark at være bagland for Lægården. I kan regne med vores fortsaate opbakning. Derfor købte Landsledelsen også to æbletræer som symbolsk gave til skolen ved jubilæet. Vi ønsker for Lægården at den og de unge på skolen må fortsætte med at vokse og fortsætte med at sætte frugt.