Udtalelse fra Centralkonferencens Råd

Centralkonferencens Råd var samlet i København d. 29.-30. marts. Rådet har udsendt en udtalelse til kirken i Norden og Baltikum.

Du kan læse hele udtalelsen på engelsk her: Statement areagroup 2019

I udtalelsen, som indledes med Paulus’ ord til menigheden i Kolossæ, om at iklæde sig kærligheden over alt andet, beskriver rådet, hvordan de har været samlet for at tale om og vurdere konsekvenserne af de beslutninger, der blev truffet på den ekstra session på Generalkonferencen i februar og sammen finde en vej ind i fremtiden.

Det Nordiske og Baltiske biskopsområde er et meget mangfoldigt og forskelligartet område på flere måder. Det gælder også forståelsen af menneskets seksualitet og af hvordan kirken kan være i tjeneste med alle menneske. På trods af forskelligheder og mangfoldighed har områdets kirker formået at være engageret i at være kirke sammen i mere end 100 år. I brevet skriver rådet at ”Vi har bygget relationer og venskaber, vi har delt og tjent hinanden, vi har støttet hinanden og vi har tilbedt og bedt sammen.”

Metodistkirkens enhed har været under pres igennem nogen tid. Selvom den nyligt afholdte Generalkonference traf beslutning om at støtte den Traditionelle Plan, var det ikke en beslutning, som fik stort flertal. Mange havde håbet at en særlige session ville skabe større enhed i kirken, men resultatet har været at kirken er splittet og polariseret som aldrig før.

Reaktionerne efter Generalkonferencen verden over har indikeret at det vil være ganske svært for os at blive sammen som én kirke. Reaktioner og udtalelser i Norden og Baltikum peger i samme retning.

I lyset af den nuværende situation, hvor vi med hastige skridt nærmer os Generalkonferencen 2020 og Centralkonferencerne i 2021, har Centralkonferencens Råd derfor besluttet at være proaktive ved at invitere til en rundbordssamtale. Rundbordssamtalen skal samle meningsdannere og ledere fra alle årskonferencer i biskopsområdet. Formålet er at afsøge grundlaget for en fremtidig metodistkirke i det nordiske og baltiske biskopsområde med så meget enhed og missional styrke som muligt.

Mens det står klart at der foregår forskellige processer i årskonferencerne og i den globale kirke, vil det ønskede udkomme af rundbordssamtalen være enhed om et forslag for en fremtidig kirke i Norden og Baltikum. Forslag skal forlægges den nordiske og baltiske Area Group tidligt i efteråret 2020, således at Centralkonferencens råd kan anbefale det til Centralkonferencen 2021.

Rundbordssamtalen vil bestå af tre personer fra Danmark, 1 person fra Letland, 1 person fra Litauen, 3 personer fra Estland, 2-3 personer fra Finland og 8-9 personer fra Norge. Det vil være årskonferencernes ansvar at sikre, at grupperne fra deres land er repræsentative for de forskellige teologiske positioner, der er repræsenteret i deres årskonference, og at deres deltagere derudover er så forskellige som muligt. Biskop Christian Alsted vil lede rundbordssamtalerne, og Kirsten Hastrup vil fungere som sekretær.

Rådet ønsker at minde alle om, at vi i denne periode med dybe uenigheder risikerer at ødelægge relationer, som det vil være svært at genoprette. Rådet ønsker at opmuntre alle til at huske at vise omsorg for hinanden og at passe godt på hinanden. ”Det er tid til bøn, fællesskab og samtale, og vi beder alle om at tænke sig nøje om før man laver en kommentar, en opdatering på sociale medier og at undlade at sige noget, som kan blive opfattet som stødende eller polariserende. Kristus har kaldet os til at elske hinanden og til at dele Hans kærlighed med alle mennesker.”

Metodistkirkens grundlægger, John Wesley, skabte for mange år siden tre enkle regler, kendt som ”De almindelige regler”, og de er højst relevant i kirkens nuværende situation. Reglerne er ”Gør intet ondt”, ”Gør det gode” og endelig ”Bliv i Guds kærlighed ved at gøre brug af nådemidlerne”.

”Vi vil fortsætte med at tilbede, bede, at dele nadver og at være i samtale med hinanden. Dette er måden vi iklæder os Kristi kærlighed, som er den fuldkomne enheds bånd!”

Udtalelsen blev enstemmigt vedtaget d. 29. marts i København af Areagruppen for Norden og Baltikum som en del af Centralkonferencens Råd.

Nye medlemmer 2017

MBUF udlodder en lejr