Biskop Christian Alsteds åbningstale

Biskop Christian Alsted ledte åbningen af generalkonferencens særlige session.

Biskop Christian Alsted havde ansvaret for at lede åbningsforhandlingerne ved den ekstraordinære generalkonference. Delegaterne ved generalkonferencen tæller mere end 800 medlemmer. Her er hans åbningstale oversat til dansk:

Kilde: Christian Alsted, facebook

Den ekstraordinære generalkonference for The United Methodist Church er nu i gang.

God morgen. Mit navn er Christian Alsted, og jeg er biskop i det nordiske og baltiske område. Jeg arbejder sammen med biskop Hope Morgen Ward og biskop Gregory Palmér, og vi bliver assisteret af generalkonferencens sekretær Gary Graves og vores parlamentariker Len Young.

Kære United Methodists. Denne ekstraordinære Generalkonference er indkaldt af biskoppernes råd med det formål alene at modtage og handle på rapporten fra komiteen ”A Way Forward” efter anbefaling fra biskoppernes råd.

Vi er ikke samlet her i St. Louis for at diskutere og træffe beslutninger om et emne eller et spørgsmål. Vi taler om mennesker og kirken. Vores samtaler vil handle om sønner, døtre, niecer, nevøer, børnebørn, venner og medlemmer af vores menigheder, som identificerer sig selv som homoseksuelle. Vi er her for at søge Guds vej frem for at opdage, hvordan vi som Kristi legeme kan følge og tjene Kristus sammen med alle mennesker inklusive LGBTQI-personer, når vi engagerer os i Guds mission.

Vi samles i en professionel fodbold arena, hvor fodboldhold har spiller mod hinanden for at vinde kampen. Men i går, i dag, i morgen og i overmorgen er dette ikke en fodboldbane – det er kirke. I disse dage gælder andre regler på dette sted – og jeg taler ikke om Robert’s Rules of Order (den mest udbredte manaul for parlamentariske procedurer i USA, red.). Jeg taler om De Almindelige Regler, udarbejdet af Metodistkirkens grundlægger, John Wesley: GØR INTET ONDT – GØR DET GODE – OG HOLD DIG NÆR VED GUD VED AT BRUGE NÅDEMIDLERNE. I hans tale i morges baseret på teksten fra Efeserbrevet fortalte biskop Carter, hvad det betyder.

Læs biskop Carters prædiken her (på engelsk)

Jeg beder os lade De Almindelige Regler forme vores konference. Jeg tror, det er hvad vores metodistiske søstre og brødre forventer af os. Jeg tror, det er hvad Jesus Kristus forventer af os. Og jeg beder os om fortsat at bede og forvente at Helligånden vil tale og vejlede os, mens vi gør vores arbejde.

Bed sammen med mig med biskop Reuben Jobs ord:

Kærlige Gud, vi giver dig åbne hænder, åbne sind, åbne hjerte og en villig ånd til at høre Dit fortsatte kald og Din stemme, der sender os. Vi overlader liv og tjeneste i Din omsorg med overbevisning om, at du vil lede os af retfærdige og gode stier. Amen.

Metodist Festicval 2018 Staunen!

I dagene 9.-13. maj 2018 samles kristne fra hele Europa til fire…