Himmelske Dage på Heden

En himmelsk folkefest

Himmelske Dage på Heden i Herning bliver en folkefest, hvor kirken flytter ud på gaden, indtager bybilledet i centrum af byen og sætter midt og vest-jylland på landkortet i Kristi Himmelfartsferien.

-Det skal være et sted hvor det kirkelige og det folkelige mødes. Derfor rykker vi ud på gaderne, fortæller biskop Henrik Stubkjær.

Åbningsgudstjenesten bliver på Torvet, hvor Søren Birch vil dirigere et stort kirkekor med 700 korsangere fra området, som sammen med Herning kirkes drengekor vil være med til at give nogle ekstra decibel til fællessangen akkompagneret af Prinsens Musikkorps.

Danmarks største kirkekaffebord

Himmelske Dage i København blev tildelt Kristeligt Dagblads initiativpris, og styrelsen for Danske Kirkedage sendte prisen videre til Himmelske Dage på Heden i 2019, med opfordring til at indbyde alle til kirkekaffe. Det sker, når de 3000 gæster til åbningsgudstjenesten bliver inviteret til Danmarks største kirkekaffebord på cirka 750 meter af Hernings gågade.

Et vigtigt samarbejde

Overskriften for De Himmelske Dage på Heden er ”Gå med…” og Herning har som by valgt at gå med projektet og støtter eventet med 500.000 kroner, hvor også kirkeministeriet støtter med halvanden million og Viborg Stiftsråd er inde og støtte med en million kroner.

-Man afholdt Himmelske Dage i København for 2 år siden. Da blev det for alvor opdaget af mediefolk og politikere. Nu kommer det så til Herning og vi har en ambition om at det skal være endnu større, erklærer Henrik Stubkjær.

Himmelske Dage arrangeres af Danske Kirkers Råd og over 200 arrangementer venter de mange deltagere til Danmarks største fælleskirkelige event. Det er folk fra folkekirken, frikirkerne og den katolske kirke samt en lang række frivillige fra de kirkelige organisationer, som får det til at ske. Man vil kunne opleve alt fra Katakombergudstjeneste i en P-kælder, klimadebatter på Biblioteket, U2 gudstjeneste på Torvet og Bibellegeland for børnene.

Internationale gæster

På markedspladsen vil det summe af liv fra de omkring 50 telte som vil udgøre Mulighedernes Marked, hvor kirkelige organisationer præsenterer det, de arbejder med, og der vil også være det største opbud af internationale gæster som man nogensinde har haft til Himmelske Dage.

Nigerianeren Musa Panti Filibbus som sidder for bordenden i det Lutherske Verdensforbund (LVF). Den norske lutherske præst Olav Fykse Tveit  som er generalsekretær i Kirkernes Verdensråd og Najla Kassab fra Libanon der er leder af den reformerte kirke på verdensplan.

Blot for at nævne tre af de 15 prominente gæster fra udlandet der kommer til Herning i de fire dage som Himmelske Dage varer, hvor også en række af Danmarks biskopper kommer og deltager i det fælleskirkelige event.

Flere af gæsterne vil man blandt andet kunne lytte til under Teologisk Døgn fredag og lørdag, hvor stærke teologer fra ind- og udland vil formidle spændende emner på et folkeligt niveau.

Et himmelsk show

-Vi inddrager kunsten og museerne i Herning. Vi rykker ud på gaden med arrangementer for kirkelighed, folkelighed og værdier i Danmark. Det er den danske folkesjæl, der skal holdes fest for, fortæller en begejstret biskop Henrik Stubkjær.

Der sker blandt andet når værterne Peter Mygind og  Dina Al-Erhayem åbner dørene til Jyske Bank Boxen lørdag aften for at tage vores tro under kærlig behandling i Det Himmelske Show. Lydtapetet leveres af Danmarks største gospelkor under ledelse af Hans Christian Jochimsen og en række gæstesolister – blandt andet den amerikanske Grammy vindende artist Hezekiah Walker. Derudover tilsættes piruetter fra Verdensballetten, ord og indsigt af spændende gæster der spænder fra youtubere til forretningsfolk tilsat toner fra symfoniorkester og drengekor.

De Himmelske Dage på Heden i Herning rundes af med en stor radio-transmitteret afslutningsgudstjeneste i Skulptur-parken i Birk under overskriften: Gå med…fred, hvor folk søndag sendes hjem i engageret stemning og hvor stafetten gives videre til København, der er næste arrangør af Himmelske Dage.

himmelskedage.dk kan du se programmet og tilmelde dig.

Betal og vind

Jesus i centrum