Giv med glæde

Ved Landsmødet afsluttende gudstjeneste indsamledes traditionentro en offergave til Metodistkirken i Danmark. Hanne Engbjerg, der er formand for landsledelsen, holdt denne tale offergaven:

“Jeg har for nyligt været i Portugal sammen med Niels (hendes mand, red.). Da vi kom frem til vores hotelværelse efter to timers forsinkelse, stod der et par vandflasker med denne seddel, hvor der står “Ofertas”.  Det betyder gratis, men ordet kommer oprindeligt fra “at ofre”: “jeg giver eller ofrer til dig”.

Vi drak hver dag af vandet, og hver dag stod der en nu flaske.

Og så tænkte jeg: Tænk, hvis hver gang vi brugte penge i Metodistkirkens hovedkasse, så kom de igen helt af sig selv!
Så enkelt er det ikke.

Vi er en frikirke. Vi kunne også sige, at vi er en fri kirke.

Det betyder at være fri af staten. Det er en vigtig del af vores identitet. Vi sætter stor pris på den frihed. Vi lever uden statens indblanding men også uden økonomisk støtte.

Frihed forpligter. Og det giver ansvar. Vi kender til udtrykket at leve med frihed under ansvar. Det lyder alvorligt.

Jeg vil ikke lyde for alvorlig, men jeg vil gerne understrege, at vi skal vise ansvar og omhu også i forhold til kirkens økonomi.

Det er her offergaven kommer ind. Offergaven er en kærligheds- og ansvarsgave. Det er at tage ansvar for kirken på landsplan.

Det er godt at bidrage lokalt. Men det er også godt at give til det store fællesskab.

MBUFs offergave går til et konkret formål.

Hovedkassens offergave går ikke til noget konkret på forhånd. Offergaven er den store indtægt for Metodistkirken på landsplan. Vi har ganske få indtægter.

Metodistkirkens hovedkasse har indtægter for 1 million og udgifter for 2,2 millioner. Det er et valg vi har truffet.

Vi har håb for at samle kr. 250.000 kr. ind i dag. Det er ca. 1/4 af de samlede indtægter. Sidste kom der kr. 10.000 mere ind end vi havde håbet på. Den slags overraskelser tager vi i stiv arm!

Jeg vil gerne opfordre jer til at vise stor offervilje og ansvarsbevidsthed for vores fælles økonomi.

De, der sår sparsomt høster sparsomt, har vi hørt fra Bibelen.

Giv, ikke af pligt, men med glæde, for Gud elsker en glad giver!”

Ønsker du at give et bidrag eller en gave til Metodistkirken i Danmark kan du benytte mobilepay 49089 eller bankoverførsel:  3201 0005439086 (Metodistkirkens Hovedkasse). Mærker du dit bidrag med navn og CPR-nummer, kan du få skattefradrag for din gave.