Jyllandsturné med gospel, køjesenge og lakridser

Når gospelkoret KEFAS er på turné, er både sangene og de fælles oplevelser vigtige ingredienser. Sangene er en god blanding af gamle gospelkendinge som Amazing Grace og nyere, funky gospel med skarpe stemmer og høje toner.

Skrevet af Alice Sprotte, korsanger i KEFAS

I oktober var jeg med mit gospelkor KEFAS fra Jerusalemskirken på Jyllandsturné. Her holdt vi koncerter i Betlehemskirken, på Aarhus Efterskole og Skt. Pouls Kirke i Vejle.

Fællesskab og færger

Fællesskabet på korweekenden starter ikke til koncerterne. Det begynder i pakkede biler med kurs mod Jylland og på Molslinjen med medbragte madpakker og dyr færgekaffe. En fra koret har kage med, og en anden kæmper med søsyge.

På vej mod Jylland får vi snakket med hinanden om hverdagen og det, der sker i vores liv. Den gode stemning, der er forudsætning for en god korklang til koncerterne, begynder at opstå. Det er noget af det, jeg holder mest af ved KEFAS. At vi både elsker at synge sammen og gider hinanden som mennesker.

Opvarmning og lakridser

Efter en god nats søvn i køjesenge og morgenmadsbuffet på vandrerhjem tager vi til Betlehemskirken i Aarhus. Her står den på opvarmning og korøvelse. Vi har sunget sangene til blods hjemmefra. Nu får vi det sidste på plads. Det er vigtigt at synge sig sammen – også med bandet, som vi ikke har med til øvelserne hver mandag. Vi får opvarmet stemmerne, finder klangen og hinanden i stemmegrupperne.

Ind i mellem rasler det fra taskerne. Stemmerne bliver smurt lidt ekstra med medbragte lakridser og ingefærdrik.

Efter en lækker frokost sætter vi os i bilerne og kører mod Aarhus Efterskole, hvor vi skal synge vores første koncert.

Det helt store lysshow

På Aarhus Efterskole bliver vi mødt af engagerede efterskole-elever, der har gjort det helt store lysshow på scenen klar til os. Det er en fornøjelse at se bandet badet i blåt lys og selv mærke lyset brænde i nakken, mens vi synger.

Men det varmer endnu mere at se alle de efterskoleelever, der frivilligt har valgt at bruge en lørdag eftermiddag på at lytte til gospel. Og teenagerne var på – de klappede og rejste sig op for at være en del af gospelfesten.

Det gør indtryk, når publikum er begejstrede – og så består vi teenageprøven:

Anerkendelse fra en teenager tæller dobbelt så meget som almindelig anerkendelse.

Den sidste store gospeloplevelse

Den sidste koncert Metodistkirken i Vejle foregår for fulde huse. Det er altid en fed fornemmelse, når der er fyldte kirkebænke. Vi vil gerne give folk en god koncertoplevelse. Inden vi begynder koncerten, tager vi hinanden i hænderne og beder sammen. Det gør vi inden hver eneste koncert. Det er vigtigt at have Gud med. Det kan jeg personligt mærke, betyder noget. Min halvforkølede stemme kan lige klare en sidste koncert. Selvom vi efterhånden er møre i stemmerne og mætte af oplevelser, så giver vi den gas i hvert eneste vers.

Det er den sidste store gospeloplevelse på Jyllandsturnéen – men bestemt ikke den sidste i KEFAS.

Her kan du se flere optagelser fra Kefas’ koncerter i Aarhus og Vejle.