Brev fra Biskoppernes Råd: Vær som Kristus – især under uenighed

Metodistkirken i Danmark er en del af den verdensomspændende United Methodist Church (UMC).  Biskopperne fra UMC har netop været samlet i Biskoppernes Råd i Lake Junaluska, North Carolina, USA. Ved afslutningen af mødet adresserer biskopperne hele UMC med et brev, der kalder medlemmerne til at engagere sig i respektfuld samtale midt i voksende konflikter over politiske og religiøse emner mange steder i verden.

Formanden for Biskoppernes Råd, biskop Bruce R. Ough, minder om, at UMC er en kirke med bred mangfoldighed i teologisk forståelse af Bibelen og Kristi kald i vores liv. Han opfordrer til at huske at elske hinanden, som Kristus har elsket os. Biskoppernes Råd beder UMC om at opføre sig som Kristus – særligt hvor der er uoverensstemmelser.

Hyrdebrev fra Biskoppernes Råd

Oversat af Anne Thompson

Vi må finde en vej frem på et tidspunkt med usikkerhed og muligheder

10. november 2017

Kære Søstre og Brødre i Jesus Kristus

Efeserbrevet 4:1-2 formaner os ”til at leve, så det svarer til det kald, I fik, med al ydmyghed og mildhed, med tålmodighed, så I bærer over med hinanden i kærlighed og stræber efter at fastholde Åndens enhed med fredens bånd.”

Vi er alle vidner til en stigende fjendtlighed og øget konflikt over politiske og religiøse emner samt om emner, der handler om retfærdighed mange steder i vores verden både i ord og handling. Vi tror, at dette tjener til at true vores sikkerhed og tryghed. I en antagonistisk diskussion om vores trofaste vidnesbyrd i verden, kan vi opleve verbal misbrug, ødelæggende adfærd, chikanerende emails, breve og telefon beskeder og konfrontationer.

Som biskopper i jeres United Methodist Church tjener vi en kirke, som er mangfoldig i dens teologiske forståelse af Skriften og af Kristi kald i vores liv. Konflikt og forskellige meninger, en naturlig del af det at være menneske og af troen, kommer i mange former. Vi er kaldet til at adressere vores forskelle med autencitet og respektfuld samtale, som beriger vores forståelse af Gud og af hinanden.

I de seneste måneder har vi oplevet denne negative adfærd eskalere til mere aggressive, voldelige udtryk for had, fordomme og vrede rettet mod andre. Vi hører om og observerer vrede ord blive til handlinger, som resulterer i frygt, nervøsitet, mangel på sikkerhed og endda fysisk skade. Disse handlinger er modbydelige for os som jeres biskopper.

Vi fornyer vores aftale med hinanden om at lede som et samlet råd og i vores respektive områder på måder, som reflekterer vores engagement og forpligtelse til ikke at gøre ondt, til at gøre godt og til at holde os i Guds kærlighed. Vi fornyr denne pagt indenfor Biskoppernes Råd for at engagere os i hellig samtale og Kristus-lignende opførsel, særligt når vi ikke er enige med hinanden.

Vi kalder på alle United Methodister til at gøre det sammen selv midt i uenighed og usikkerhed om vores fremtid som en kirke – elsk hinanden som Kristus elskede os (Johannes evangeliet 12:34)

I Kristi fred,

Biskop Bruce R. Ough, formand for Biskoppernes Råd