For os er det egentlig så lidt

Skrevet af Tine Gjessø

Midt i september var en flok metodister afsted for at besøge metodistiske venner i Letland. Bl.a. skulle flokken overrække penge indsamlet af bl.a. Jerusalemskirken og Sommerhøjskolen til pastor Vera, der sammen med sin mand driver en slags skolefritidsordning for børn. Tine Gjessø fortæller:

“Vi er ude på landet i Letland. Det er regnvejr, og boligblokken fra sovjettiden er trist og i ringe stand. Men inde i en lille overfyldt lejlighed er der masser af varme. Præst i den lettiske metodistkirke, Vera og hendes mand, Vilnus, byder os velkommen og fortæller om deres arbejde med områdets dårligst stillede børn.

Her i lejligheden holder de en slags skolefritidsordning for børn, der ellers kun har gaden. Her kan de lave lektier på computere, lege og lave forskellige kreative ting. Her får de også et måltid mad, kan få vasket deres tøj, og gå i bad. For disse for os banale ting, er ikke nogen selvfølgelighed for mange børn i et land, hvor man ellers i hovedstaden, Riga kan gå på restauranter, der er ligeså hippe og dyre som i København.

Vera har ingen indtægter til fritidsordningen, så alle forbedringer og den daglige drift er afhængig af hjælp udefra. Vi var så heldige, at vi kunne fortælle Vera, at der i forbindelse med Sommerhøjskolen var blevet 6000 €

ind til hendes arbejde. Hun blev så rørt over denne besked, for det er mange penge! Jeg græd også, for for os i DK er det jo egentligt så lidt!”