13 stærke for miljøet

Denne liste med ting, du kan gøre her og nu blev delt ud ved klima- og høstgudstjeneste i Solrød Frikirke og efterfølgende delt på de sociale medier:

“Guds skaberværk er en gave til os mennesker. Vi SKAL passe bedre på jordkloden. Hvis du ikke var til dagens klima- og høstgudstjeneste gik du glip af 13 gode råd fra miljøsoldat @jesperaarenstrup

Her er de så: 13 stærke for miljøet som du kan gå hjem og ændre på nu og her:
1) Skær ned på engangsplastic og vand på flaske
2) Medbring dit eget indkøbsnet når du handler
3) Vælg svanemærkede, astma-allergi eller det grønne nøglehulsmærke
4) Køb økologiske produkter
5) Spis mindre kød især oksekød
6) Lev efter kostpyramiden
7) Køb frugt, grønt og kød produceret i Danmark
8)Tag cyklen eller gå så vidt det er muligt
9) Kør mindre i bil og fyld bilen op
10) Spar på vandet
11) Brug dig ubrugte vand til at vande dine blomster
12) Spar på strømmen
13) Sorter dit affald og brug bionedbrydelige poser

Fakta

Skabelsestiden er en periode i kirkeåret, hvor der lægges særlig vægt på Gud som skaber og på skabelsen. Det er bl.a. ofte i denne periode der afholdes høstgudstjenester.

I følge bibelen er verden skabt af Gud og mennesket har fået til opgave at tage vare på verden. Dette betyder, at miljø krisen og omsorg for naturen også er et anliggende for kirken og for kristne til hverdag.

Der findes bl.a. i Danmark en bevægelse, der hedder Grøn Kirke, der har til formål at styrke opmærksomheden på disse emner for kirker og kristne organisationer.

Skabelsestiden strækker sig fra 1. september til 4. oktober.