Øjne og omsorg i natten

Nattelivet i de danske byer kan være sjovt, men også hårdt, nogle gange brutalt og ofte svært at navigere i på for lidt søvn og for meget alkohol. Kirke Care er et fælleskirkeligt initiativ, hvor uddannede frivillige går ud i nattelivet for at hjælpe, hvor der er behov for det. Formålet med Kirke Care er først og fremmest at hjælpe, altså udøve diakoni, og ikke at missionere. Kirke Care så først dagens lys i Hillerød i 2009, inspireret af det engelske Street Pastors, der også er et fælleskirkeligt projekt.

Freya Wildt Nørrevig fortæller:

”Kirke Cares frivillige går ud i nattelivet for at holde øje med om alt er, som det skal være; vi snakker med folk; glæder os med dem; sørger med dem og yder førstehjælp, når det skal til – om det så er førstehjælp i form af et smil og hjerteformede slikkepinde eller om det er et par ballerinaer til et par fødder slidt af høje hæle eller et papirlommetørklæde til at tørre bræk fra hagen, der er brug for. Kirke Care er klar med lidt af hvert i tasken.

I Aarhus har Kirke Cares arbejde officielt eksisteret i et års tid. Og den 23. marts 2017, som også var min 34. fødselsdag, havde vi stiftende generalforsamling i lokalforeningen Kirke Care Aarhus. Det var faktisk ret okay at kunne fejre de to ting på én gang – og samtidig officielt blive valgt ind i bestyrelsen som et af de frikirkelige medlemmer!

For at kunne blive frivillig på gaden skal man igennem et kursus. Det finder jeg betryggende. Der er blandt andet et oplæg fra Natteravnene, som vi også samarbejder med. Der er oplæg fra Kirkens Korshærs natarbejde, politiet, kommunen, lokale dørmænd og så er der en Poverty Walk .

En af opgaverne i bestyrelsen er at fortsætte arbejdet med at udvikle kurset for at styrke forberedelsen og forudsætningerne for at gå på gaden, selvom man nok aldrig kan blive 100% forberedt på det, før man står i det.

Jeg var på det andet hold frivillige, der gennemførte kurset på aarhusiansk grund. Det har været givende og inspirerende at høre fortællingerne, der kom – særligt var det en oplevelse at være på Poverty Walk med vores guide, Betty, der var et ganske levende menneske med lidt af en historie. Hun lod til at sætte ligeså meget pris på at kunne vise os rundt og fortælle sin historie, som vi satte pris på at blive vist rundt af hende og høre hendes historie.

Møderne med Tony Winter, der er stiftende medlem af Street Pastors og konsulent for Kirke Care, er derudover altid værdsat fra min side. Lørdag d. 25. marts i år havde mit hold sidste kursusdag i Århus. Det mundede ud i udsendelsesgudstjeneste, festmiddag og en tur ud i natten – det var en lang dag, men lidt af en oplevelse!

Selv kan jeg være ret indadvendt, så at være med på gaden er ind imellem også en øvelse i udadvendthed og menneskelig kontakt. Selvom det kan være overvældende at skulle tage kontakt til fremmede i de forskellige situationer, vi møder dem i, er det også fedt. De udvekslinger, vi har med dem, får det ofte til at give mening. Der er samtaler om stort og småt; vi får personlige historier; der gives råd med på vejen; der udveksles smil og gives slikkepinde. Og vi får positiv feedback for den tryghed, vi kommer med.

I kirkelig sammenhæng giver det også meget mening at være med. Det giver mening for mig, at omsorgen i nattelivet kommer på kirkeligt initiativ. Det er netop en af grundene til, at jeg blev medlem af Metodistkirken; at den sociale bevidsthed er en helt naturlige del af Metodistkirkens DNA både indadtil og udadtil – at man tager hånd om hinanden og er sammen om at lave kirke, og at man gerne vil gøre en positiv og konstruktiv forskel for sin omverden og sit lokalsamfund; at man også viser Kristi kærlighed og omsorg i praksis, så det ikke bliver ved snakken eller faretruende viften rundt med en metafor-tung bog. I Kirke Care er man et godt eksempel på en kristen og et medmenneske – ikke et skræmmeeksempel. Vi går som Kristi legeme og lemmer, som disciple, repræsentanter og ambassadører Han selv har sendt ud.”

Fakta

Kirke Care er et fælleskirkeligt projekt, der startede i Hillerød. Her er 21 kirker og kirkelige foreninger med. I Århus er der oprettet en lokalforening, hvor Metodistkirken i Århus er aktivt deltagende. I Vejle håber man at kunne opstarte Kirke Care til efteråret 2018. Her er Metodistkirken også involveret.

De frivillige i Kirke Care er mellem 22 og 80 år – en høj alder er ikke en ulempe. Som frivillig skal man have haft tilknytning til en kirke i det sidste år. Derudover skal man kunne afsætte tre aftner og fire dage til undervisning og bruge en aften/nat om måneden i et Kirke Care Team i nattelivet.

Læs mere kirkecare.dk.

Det er netop en af grundene til, at jeg blev medlem af Metodistkirken; den sociale bevidsthed, der er en helt naturlige del af Metodistkirkens DNA, både indadtil og udadtil.

Freya Wildt NørrevigMedlem af bestyrelsen i Kirke Care Aarhus

I Kirke Care er man et godt eksempel på en kristen og et medmenneske – ikke et skræmmeeksempel – og går som Kristi legeme og lemmer, discipel, repræsentant og ambassadør, som Han selv har sendt os ud

Freya Wildt NørrevigMedlem af bestyrelsen i Kirke Care Aarhus

I hverdagen jager jeg sted med et fast mål for hvor jeg går hen. I kirke care slendrer jeg afsted med det formål at møde mine medmennesker. Dér går jeg på må og få, eller der hvor Herren leder mig. Dér får jeg øje på min næste.

CharlotteFrivilig i Kirke Care Aarhus

Jeg kommer mere tæt på Jesus og forstår bedre hans tre års mission på gaderne blandt folk. Jeg får bedre forståelse for de unges livsstil og deres valg om at være på gaderne alene om natten, hvor de indtager byen. Byen åbner sig om natten i weekenderne og viser sin skønhed – takket være de unge.

ThereseFrivillig i Kirke Care Aarhus