Indsamlinger på Landsmødet 2017

Under Landsmødet foregik tre vigtige indsamlinger.

Torsdag aften var detMBUFS offergave, der i år støtter Solrød Frikirkes teamtur til Honduras, mens der spontant lørdag blev indsamlet en gave til præstelønninger i Letland.

Søndag ved gudstjenesten var det kollekt til Metodistkirken i Danmark – en gave, der går til kirkens arbejde bl.a. med at realisere visionen.

MBUFs offergave

MBUFs offergave går i år til børnehjemmet Renecar i Honduras. Solrød Frikirke har endnu en gang arrangeret en teamtur til Honduras, hvor en gruppe unge bl.a. skal besøge børnehjemmet Renacer, hvor et hus til en børnefamilie skal renoveres. Temaet for turen er “Global ansvarlighed” og går ud på at uddybe emnet, at vi alle er medborgere i verdenssamfundet og har ansvar for hinanden. Pengene vil blive brugt til gavn for børn i Honduras og teamet forpligter sig til efter turen at være ambassadører for projektet. De unge vil fortælle om deres tur og være med til at udarbejde forskelligartet materiale, som kan bruges til spejdermøder, i børnekirke og i smågrupper.

Ved åbningsgudstjenesten blev der indsamlet 25.367 kr. Målet var at indsamle 25.000 kr, og det blev nået. Tak for jeres bidrag!

Præstelønninger i Letland

På Metodistkirkens Landsmøde 2017 blev der indsamlet en spontan gave til lønninger af præster i Letland, der ofte skal have arbejde ved siden af tjenesten i kirken for at kunne overleve. En præsteløn i kirken kan ligge på kr. 3000 udbetalt, hvilket ikke er meget at leve for med en familie.

Resultatet af indsamlingen blev kr. 9.875.

Offergave til Metodistkirken i Danmark

Hanne EngbjergFormand for Landsledelsen
Ved Landsmødets afslutningsgudstjeneste indsamledes en offergave til Metodistkirken i Danmark.
Før indsamlingen af offergaven fortalte formand for landsledelsen Hanne Engbjerg hvorfor vi samler ind på denne måde:

“En offergave er en kærlighedsgave og en ansvarsgave. Hovedkassen er vores alle sammens kasse. Og hovedkassens eneste kilde til indkomst er offergaven ved Landsmødet.

I mange år har det været muligt for os som kirke at have overforbrug fordi vi har modtaget testamenterede gaver. Jeg tvivler på, om der fortsat vil komme den slags  gaver. Tiderne har ændret sig, og vi bruger som regel de penge vi har, mens vi selv er i live.

“Men vi vil gerne højne den åndelige temperatur. i Metodistkirken. Vi vil udvikle nye ledere. Vi ønsker at starte nye trosfællesskaber og at revitalisere gamle menigheder. Derfor har vi brug for flere indtægter!

“Vi kalder det en offergaver med vilje, fordi her ikke kun er tale om en opfordring til er at give, men til at give lidt end at det er behageligt.

“Engang imellem bliver mit tøjskab for trangt. Så rydder jeg op, sorterer og putter tøj i store poser, som jeg bærer ned til en genbrugsbutik. Jeg føler mig vældig stolt af mig selv. Men er det egentlig velgørenhed eller er det bare en måde at camouflere et overforbrug? Dulmer det bare den dårlige samvittighed? Det er vist ikke andet end at give af mit overflod.

“Det er først en offergave, når jeg må sig nej til noget andet. I Lukas evangeliet hører vi Jesus kommentere at den gamle enke, der giver sin eneste mønt i templet har givet mere end den rige mand – fordi han gav af sin overflod, mens hun gav alt, hvad hun ejede.

En offergave gør måske ondt på os, men det er godt for kirken. Måske skal du sige nej til fitness, tøj, ferie, en ny bil – men kirken får nye muligheder af den grund.”

Vi har mange håb og ønsker for Metodistkirkens fremtid – derfor er vi nødt til også at stå sammen om at gøre det økonomisk muligt. Målet for offergaven var at indsamle 250.000kr. Resultatet blev kr. 259.067,50. Fra enkelt personer var det kr. 23.500 mere end sidste år.

Du kan altid indsætte et bidrag på Metodistkirkens konto: 3201 0005439086. Ønsker du skattefradrag skal du oplyse navn og CPR-nummer i forbindelse med bankoverførelsen.