Anmeldelse: Hvorhen vi i verden for

Skrevet af Knut Bjarne Jørgensen

Forhenværende præst, Henning Hall er forfatter til bogen ”Hvorhen vi i verden fór”. Bogen er en god erindringsfortælling om et langt og rigt liv. Henning Hall giver i bogen en god skildring af livet som præst med mere.

Han begynder bogen med at skrive om sin tid som ung i Århus. Hans forældre  tilhørte Metodistkirken – Betlehemskirken – i Århus. Her var han aktiv i ungdomsarbejdet og blev uddannet som guldsmed. Men det blev ikke hans livsvej.

Henning blev optaget på Metodistkirkens Teologiske skole i Gøteborg, blev ordineret til præst og virkede som sådan i Randers. Han havde truffet sin livsledsager Margit, datter af mejeribestyreren i Vonge.

På et tidspunkt valgte han at stoppe som metodistpræst og blev senere præst i Den Danske Folkekirke, men havde også været sekretær i Den Danske Israelmission.

Om dette og meget andet med Metodistisk islæt kan der læses mere i bogen, hvor de første mange sider refererer til hans Metodistiske baggrund.

Der er mange billeder i bogen, for han var helt fra sine unge dage en flittig fotograf.

Bogen anbefales.

Den er på hele 430 rigt illustrerede sider, og udgivet på Forlaget Bogform.

Et par episoder, jeg har oplevet sammen med Henning Hall, er værd at referere til:

Da jeg var præst i Århus, levede han mor stadig, og jeg besøgte hende jævnligt, og traf i den forbindelse Henning. Da Hans mor døde, spurgte jeg ham om han ville begrave hende. Han svarede, at hans mor var metodist med stort M, og da hun satte pris på mine   besøg, fik jeg den ære at forrette hendes begravelse.

Hennings menighed i Sct. Clemens kirke i Randers havde en venskabsmenighed i England, ovenikøbet en Metodistkirke. Da den besøgte Randers, mente Henning de skulle besøge Betlehemskirken i Århus. De engelske deltagere, sammen med Margit og Henning, var til middag i nogle hjem i vor menighed og om aftenen havde vi et hyggeligt samvær i kirken.