Børne- og Betweenlejr 2018

En uges børne- og betweenlejr er slut for år – og nedtællingen til næste års lejr er allerede gået i gang. Og der er ikke noget at sige til, at børnene kan lide at være afsted på børnelejren: For her er voksne, som vil lege, snakke og lytte; her er stolte traditioner som slikbod og banken; her er lejrbål, biograf og friluftsbad; her er fodboldbaner og springgrav.

Idrætsefterskolen Lægården i Holstebro har de sidste år dannet ramme om Metodistkirken børne- og betweenlejren. Her er god plads ikke blot fordi alle kan få værelser enten to og to for de større børn eller i familier for de, der har forældre eller bedsteforældre med. Her er også god plads til at løbe og lege indenfor. Og selvom vejret i år var fantastisk alle fire dage, kan det drille – og så er det godt at kunne holde morgengymnastik og spring selvom det regner.

Programmet foregår både delt i aldersgrupper og sammen på kryds og tværs. Dét er en af styrkerne ved lejren, mener Anne Thompson, som er leder af MB på landsplan: “Det betyder, at børnene kan fordybe sig i bibelhistorier og program på en måde, som passer til deres alderstrin. Der er også noget at glæde sig til for dem, der ser frem til at komme på eksempelvis betweenlejren. Samtidig er det vigtigt at vi kan være sammen på tværs af alder, for det er ikke noget, hverken børn eller voksne er så vant til i det daglige – her er vi delt op efter alder næsten hele tiden.” På børnelejren kan man til gengæld få venner, der er  yngre eller ældre end en selv. Det er tydeligt især for de mindste deltagere, at det er dejligt med lidt større venner, som ikke er mor eller far, som gider at lege og hjælpe.

To eftermiddage om ugen er der sport. Det store hit de sidste to lejre har været nerf war: De populære nerf-guns bliver fundet frem og så bliver der i den store hal bygget forhindringer og gemmesteder. Børnene, der har valgt denne aktivitet, deles så ind i to grupper, som er i “krig” med hinanden. Det går vildt for sig, men øjnene skinner og der bliver leget for alvor.

“Det er så godt at få lov til også at lege vildt. Det kan både drenge og piger lide. “Røver og soldater” er en gammel kending, og børn i dag kan også godt lide at lege den. Så at give mulighed for nerf war er en god mulighed for at lege sammen på en anden måde en vi måske er vant til i kirken.”

Selv de mindste har fattet interesse for skydevåbnene, så en eftermiddag blev der givet tid til at de kunne skyde med nerf-guns. Det blev knap så vildt, som når de større børn leger, men koncentrationen var lige så stor! I en halv time sad de små børn på rad og række og bare skød sammen.

Børne- og betweenlejren arrangeres af Metodistkirkens Børnearbejde (MB) på landsplan, og det er voksne, der står for at afholde største delen af programmet. Men der er også en gruppe unge med, som er vigtige for at få lejren til at fungere. “De unge kan noget, som vi voksne ikke kan på samme måde,” fortæller Anne Thompson. “De kan lege, men de kan også være alvorlige. Og børnene kan se sig selv i de unge, på en måde de ikke kan med os ældre voksne.”

Over 40 trætte og glade børn tog fra Børne- og betweenlejren for at fortsætte deres sommerferie. Selvom det samlede deltagerantal var det samme som sidste år, var fordelingen anderledes på aldersgrupperne, så der var flere børn, som deltog i år.

Der er børne- og betweenlejr i skoleferiens første uge også i 2019.

Se lejrfilmen fra Børne- og Betweenlejren 2018 her

Se også filmen fra Byens Bedste Børn her