Mit livs konfirmation

I april ruller to programmer over skærmen på TV2 om 6 konfirmander fra forskellige steder i landet.Cecilie Schmidt Hansen blev konfirmeret i Metodistkirken i Strandby Palmesøndag 2017, og hun er den ene af 6 unge, som TV2 fulgte op til konfirmationen. Metodistkirken.dk talte med Cecilie i forbindelse med et interview til det kommende profilblad:

Er du spændt på at se dig selv i fjernsynet?

“Ja, men ikke så meget som jeg har været, for jeg har set programmet. Nu er jeg mere spændt på andres reaktioner. Det var lidt mærkeligt at se. Jeg blev filmet i så mange timer, og så er det blevet klippet ned til så lidt.

Jeg tænker da over, hvad andre mon lægger mærke til ? Hvordan jeg har gjort det? Hele Danmark kan se det, på en eller anden måde.”

Hvad vil du gerne, at vi skal tage med fra udsendelsen?

“At man er sig selv, uanset om man er på fjernsynet eller bare er sig selv!”

I metodistkirken hedder konfirmation strengt taget “overhøring”, da man i dåben af små børn ikke lover at barnet tager den kristne tro til sig. Derfor  kan den unge selvsagt ikke bekræfte dåbsløfterne, som det er tilfældet ved en konfirmation. Den unge skal derimod ved en overhøring,  fortælle og vise hun er blevet oplært i den kristne tro, sådan som forældre og menighed lovede at hjælpe med ved dåben. I daglig tale omtales overhøring dog ofte som konfirmation.

De to udsendelser bliver sendt på TV2 henholdsvis tirsdag d. 10. april og tirsdag d. 17. april. Cecilie Schmidt Hansen deltager i udsendelsen d. 17. april.