Jeg har lovet Gud at tage til Letland

Metodistkirken i Danmark har i mange år haft kontakt med Metodistkirken i Letland – siden murens fald og de første menigheder begyndte at dukke op igen. Der sendes regelmæssigt tøj og ting af sted til menighederne og deres arbejde i Letland. I februar indsamles penge til støtte til de baltiske præsters lønninger, som er meget lav grundet den udbredte fattigdom i de baltiske lande.

Læs: 100 minutter til Letland

I efteråret 2017 var en flok danskere på besøg i Letland hos de menigheder, der er særlige venskabskontakter med. Jeanette Holm, som næsten årligt tager på besøg i Letland for at følge op på kontakten og vedligeholde venskaberne forklarer her, hvorfor det er så vigtigt at bruge tid og kræfter på også at besøge de lettiske kirker:

Det skal give mening

Der er to grunde til, at jeg finder det vigtigt, at holde den nære kontakt. For det første bruger vi meget tid på at indsamle tøj og på at få det pakket og sendt afsted. Jeg vil gerne sikre mig, at der stadig er et ønske om, at modtage tøjet og at vi sender det, de har brug for. Det skal give mening at bruge al den tid. Til gengæld er det dejligt at bruge tiden, når vi kan se, at det gør en forskel.

Inden et besøg forsøger jeg at få kontakt til så mange menigheder som muligt. Mellem mine besøg holder jeg kontakten på facebook og mail. Én gang vi var i Letland fik vi denne besked: ”Vi har brug for tøj og modtager det med glæde, men det, der glæder os allermest, er, at vi føler det er en kærlighedsgave, at I har brugt tid og penge på at tænke på os. Det er en stor opmuntring at I ikke bare har været én gang, men at I holder fast og bliver ved med at komme.”

Det kunne have været os

Den anden grund er, at vores lettiske venner ønsker at knytte bånd til os og have kontakt med kirken udenfor Letland. Det er nemt for os at rejse der til med jævne mellemrum og holde kontakten, for det er ikke en lang rejse, og det er heller ikke så dyrt. Men for dem er det ikke så nemt at få råd til at besøge os. Så vi må være dem, der holder kontakten.

Hver gang jeg har været på besøg i Letland, bliver jeg mindet om, hvor heldig jeg er, at jeg er vokset op i Danmark. Det kunne lige så godt have været os, der var i deres situation, hvis ikke englænderne var kommet først til Danmark i 1945.

Jeg får lyst til at undvære, så jeg kan give til andre

Det er fantastisk, hvilket socialt ansvar kirken tager i det lettiske samfund. Jeg bliver meget rørt over at møde de ildsjæle, som arbejder i kirken. Som jeg sagde til TUF’erne (en lejr for unge i Metodistkirken, red.), da jeg fik lov til at være med på deres tur til Letland: ”Hver gang jeg er afsted, får jeg lyst til at undvære selv, så jeg kan give til andre.”

Det er berigende at få lov til at følge udviklingen i Letland fra jeg besøgte Riga første gang i 2008 og til nu, er der sket utroligt meget. I dag er Riga en moderne europæisk storby, og man vil nemt kunne besøge byen uden at få indtryk af, hvor fattigt der kan være. Jeg har lovet mig selv og Gud, at jeg tager til Letland én gang om året. Det er ikke en forudsætning at andre vil med, men jeg har endnu ikke været afsted alene. Hvert år er der venner, som gerne vil med.

I efteråret 2017 var vi 10 på rejse og flere var med for første gang. Jeg ved, at det har gjort stort indtryk på deltagerne at opleve kirken og det sociale arbejde, ligesom det gør indtryk på mig hver eneste gang.

Det er helt fantastisk at få lov til at dele oplevelsen med nye venner. Efter vi kom hjem, pakkede vi lamper og borde og 100 kasser tøj fra Vejle og Aarhus. De ankom til Riga i december.

Læs også Tine Gjessøs indtryk fra turen, og Pastor Veras fritidsordning for børn.

Indsamling til støtte af baltiske præster

I februar samler Metodistkirken i Danmark ind til lønninger af de baltiske præster, her i blandt præsterne, der er ansat i Metodistkirken i Letland. Det sker fordi kirken i de baltiske lande stadig er ganske fattig, men samtidig vokser. Her er brug for løn til præsterne, så de kan arbejde uden at spekulerer over, at de også skal have råd til mad til deres familier.

Du kan støtte den baltiske kirke ved at indbetale penge på Mobile Pay: 49089

Husk at angive, at pengene er til ”Baltiske præster”