Begyndelsen er nær: 1. søndag i advent

Begyndelsen er nær!
I morgen er det første søndag og i advent – tiden op til jul, hvor vi forbereder os på at Jesus skal komme. Ikke kun som barnet i Betlehem, men som hele verdens konge.
Metodistkirken.dk deler hver søndag i advent en tanke om, hvordan begyndelsen er nær. For vi tror på, at Guds rige er lige om hjørnet. Også hos dig. Begyndelsen er nær! Glæd dig, for Jesus kommer med glæde og frem – også til dig.

(Videoen her under er produceret af Isabella Hønnicke til Metodistkirken i Danmark)

Skrevet af Anne Thompson

På pladserne. Færdige. Løb!

Jeg kan stadig mærke spændingen i kroppen, når jeg husker tilbage på hvordan det var at sætte fødderne i startblokkene og gøre klar til start i 800 meter. Eller 400 meter stafet. Vi stod stille på hver vores bane, jo, men det var ikke passiv stilstand: Det var kontrolleret energi; hver eneste muskel klar til at springe frem, så snart pistolen lød.

At leve i advent er at stå klar i startblokkene: Fuldstændig koncenteret om den start, der kan komme hvert øjeblik det skal være.

Advent er en tid af året, som ikke fylder ret meget. Mange vil sikkert fortælle dig, at julen begyndte d. 1. december. Det kan være du også har det sådan. Det er helt fint. Kirkens kalender er bare en smule anderledes: Her begynder julen ikke før juleaften til midnat. Fire søndage før jul begynder til gengæld advent – og dermed et helt nyt kirkeår.

(Jeg ved ikke, hvorfor kirken har et andet kalender år end den almindelige kalender. Det kan du sikkert google dig frem til.)

Advent er vigtig, fordi den handler om forventningen kristne har til deres Gud: Der skal komme en dag, hvor Jesus Kristus kommer igen som universets konge og Gud vil lave en ny himmel og en ny jord. Der skal ikke længere være sorg og død; mennesker og Gud skal igen leve sammen.

Selvom advent ligger op til jul, handler advent sjovt nok ikke om Jesus, der kommer som menneske-baby men derimod om Jesus, der kommer som hele universets konge, den dag verden ender.

Advent er en forberedelsestid, der giver mulighed for at vende opmærksomheden mod det, der skal komme: En mulighed for at huske på, at vi ikke vender os bagud eller hænger fast i det, som er, men at vi som kristne strækker os frem ad mod det, der skal komme: Fordi vi forventer at Jesus Kristus skal komme igen som hele Universets konge med fred og retfærdighed til alle mennesker og hele jorden med.

Det er en glædelig ting – ikke fordi jorden skal ende, men fordi alting skal blive godt igen. Det er det, fordi vi stoler på, at Gud er en kærlig og nådig Gud, der er barmhjertig og vil os det godt. Nok er han retfærdig, men han er det netop i kraft af sin kærlighed til os.

Og det er her atletikken kommer ind i billedet igen: at leve i advent er som at stå i startblokkene og være anspændt – klar til at sætte i gang.

At leve i forventningen om at Jesus skal komme igen har betydning for, hvordan vi lever her og nu. På en måde kan man sige, hvis vi skal blive i atletik verdenen, at vi har tyvstartet:

For at leve i advent; i forventningen om at Jesus Kristus skal komme igen som universets konge og at der skal komme en dag, hvor der ikke længere findes tårer og nød, det må nødvendigvis smitte af på måden vi lever på nu. Vi har tyvstartet: Vi kan allerede nu leve i lyset af en evighed med Gud. Vi kan allerede nu tage kærligheden til os. Vi kan allerede nu have tillid til det gode i livet. Vi kan allerede nu leve i håb.

At leve i advent er at tyvstarte på evighedens glæde. Du må gerne!

Her er fem ting du kan gøre for at leve i advent:

• Du kan gøre det ved at synge sange om kærlighed, retfærdighed og fred. Prøv f.eks. at lytte til Mumford og Sons ”After the Storm”.
  • Smil til tilfældige mennesker du møder – lad glæden ved at leve i tillid til at alt ender godt komme andre til gode.
  • Bed en enkelt bøn som eksempelvis den gamle bøn: ”Kom, Herre Jesus. Forbarm dig over mig, synder.”
  • Der er nogle, der bestandigt går, som gik de kongebud.” Det er nr. 435 i Metodistkirkens salmebog.
  • Giv nogen noget, de ikke havde regnet med: Betal for en kaffe til ham, der står bag dig i køen; send et gammeldags julekort; giv penge til en indsamling.