Økumenisk Reformationsgudstjeneste i Københavns Domkirke

Skrevet af Anne Thompson

Det har været svært at komme uden om Luther det sidste år. Med 500-året for Luthers teser på døren i Wittenberg, har der været massivt fokus på reformationen og Luther. Den kommende weekend 1.-3. december afholdes en økumenisk gudstjeneste i Domkirken i København, for at markere reformationen.

Gudstjenesten foregår som en del af en weekend med flere arrangementer og vil involvere en række personer fra danske kirker – ikke kun folkekirken. Bl.a. vil præst og distriktsforstander Jørgen Thaarup fra Metodistkirken være en af de, der skal holde en mini-prædiken.

Læs Jørgen Thaarups mini-prædiken her.

”Når vi holder en mellemkirkelig markering af reformationsjubilæet i København den første weekend i december, er det vigtigt at forstå, at reformationen ikke kun angår den lutherske kirke. Der er foregået flere reformationer igennem historien i flere kirkesamfund. Reformationen har også spillet en stor rolle i den katolske kirke,” siger tidligere biskop Karsten Nissen.

Ved gudstjenesten d. 3. december vil Københavns Drengekor føre an i en musikalsk tidsvandring fra reformationstid til nutid sammen med domorganist Hanne Kuhlmann. Kronprinsparret vil være tilstede og repræsentere Kongehuset.

Celebranter er biskop Czeslaw Kozon og biskop Peter Skov-Jakobsen. Miniprædikener ved Anders Gadeaard, Folkekirken, Jørgen aarup, Metodistkirken, Ole Lundegaard, Baptistkirken, Czeslaw Kozon, Den Katolske Kirke.

”Med denne fælleskirkelige fejring af Reformationen ønsker vi at markere, at Luthers indsigter blev til glæde for mange kirkesamfund – ikke kun for den kirke, der kalder sig luthersk,” siger domprovst Anders Gadegaard, der glæder sig over, at samarbejdet mellem kirkesamfundene i Danmark strækker sig lige fra de ortodokse over katolikkerne til stort set alle afskygninger af de protestantiske kirker.