Överås er solgt – indtryk fra den afsluttende gudstjeneste

Lørdag d. 19. november blev den afsluttende gudstjeneste afholdt på Överås, der kom i Metodisktirkens eje i 1924 og fungerede som teologisk seminarium i en lang årrække. Da Metodistkirken i Sverige indgik i Equmeniakyrkan blev Överås kontor for Region Väst og centrum for sjælesorg åndelig vejledening blandt andet.

Ved gudstjenesteneste og den efterfølgende festlighed deltog blandt andre biskop fra Metodistkirken Christian Alsted, Jørgen Thaarup, der har været rektor på Överås samt Charlotte Thaarup, der er præst i den danske Metodistkirken men fungerer som regionsleder for Equmeniakyrkan til daglig.

Christian Alsted prædikede ved gudstjenesten, hvor kirkerummet ophørte med at være kirkerum. Altertingene blev fjernet, der blev bønner og til sidst blev døren lukket og låst. Der er ikke længere kirkerum på Överås.

Equmeniakyrkan besluttede at sælge ejendommen, da ejendommen ikke var funktionel for kirkens behov ligesom der var behov for omfattende renoveringer.

Överås har på mange måder været et vigtigt sted for udformningen af vores kirke, men huset er ikke passende for den virkesomhed vi vil drive nu, sagde Thomas Bjöersdorf fra hovedstyrelsen i Equmeniakyrkan.

Køberen af Överås er ejendomsfirmaet Wallenstam, som afgav det højeste bud, da ejendommen blev sat til salg. Wallenstam håber at kunne drive ældreboliger i Överås fremover. Da Överås blev sat til salgt var forhåbnigen at det ville kunne sælges til 17,5 millioner svenske krøner. Budet fra Wallenstam blev på 66 millioner svenske kroner.

Se flere billeder fra afslutningsfesten på Equmeniakyrkans hjemmeside:

Fakta

Överås på Danskavägan i Göteborg var fra 1924 teologisk seminarium for Metodistkirken i Danmark og Sverige. Her har også en række af de nuværende præster i Metodistkirken fået deres uddannelse.

Den danske Metodistkirke gik ud af Överås, da det teologiske seminarium ophørte.

Da den svenske Metodistkirke besluttede at bliver en del af Equmeniakyrkan overtog de også ejerskabet af Överås. Ejendommen blev solgt i marts i år.